Muntlig deltakelse og interaksjonsmønster i klasser med få antall elever
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26182Dato
2022-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Henriksen, Jovnna Ánde BaltoSammendrag
I min masteroppgave er fokuset på helklassesamtaler i matematikk i klasser med få antall
elever. Målet i denne oppgaven er å få en dypere innsikt i deltakelsesmønsteret og
interaksjonsmønsteret i helklassesamtaler. Til dette har jeg brukt observasjon og intervju som
metode. Jeg har valgt å intervjue rutinerte lærere for å få innsikt i deres erfaringer knyttet til
tematikken, og for å kunne spørre om interessante observasjoner jeg har gjort.
Problemstillingen er: Hva kjennetegner helklassesamtalen i matematikk når det er få antall
elever i klassen? Til denne problemstillingen har jeg valgt å bruke tre forskningsspørsmål: 1.
Hvordan kan man forstå det muntlige deltakelsesmønsteret i en klasse med få antall elever? 2.
Hva forteller interaksjonsmønster om kvaliteten på helklassesamtalen i en klasse med få
antall elever? 3. Hva mener lærerne om få antall elever sin betydning for muntlig deltakelse i
matematikk? Jeg belyser funnene mine knyttet til interaksjonsmønster ved bruk av et
rammeverk som er utviklet av Drageset og Allern (2020). Dette rammeverket kombinerer
deres eget rammeverk, hovedkategorier for lærer- og elevinteraksjoner og Wood og William
(2006) sitt rammeverk som omhandler klasseromskulturer. Deltakelsesmønsteret og intervju
av lærerne ses i sammenheng med tidligere forskning og ulike variabler som kan påvirke den
muntlige deltakelsen.
Forskningsprosjektet mitt er en casestudie med bruk av mixed methods som metode. I
observasjonsfasen brukte jeg et observasjonsskjema som ga meg kvantitative resultater i form
av frekvensregistrering og kvalitative resultater i form av feltnotater. Utvalget er to
ungdomsskoleklasser med henholdsvis fem og syv elever, samt to matematikklærere som har
mange års erfaring med å jobbe i klasser med få antall elever. Datamaterialet består av fem
undervisningsøkter i matematikk à 90 minutter, hvor lærerne selv har bestemt innhold.
Frekvensregistreringen er blitt kodet og sortert i rammeverket til Drageset og Allern (2020).
Resultatene ga meg et overblikk om hva som kjennetegner deltakelsesmønsteret og
interaksjonsmønsteret i en klasse med få antall elever. Intervjuene har blitt transskribert og
kodet for å gi et innblikk i hva lærerne mener om mindre klasser sin betydning for muntlig
deltakelse i helklassesamtaler.
Resultatene fra forskningsprosjektet for deltakelsesmønsteret viser at store deler av
elevantallet er bidragende i helklassesamtalene. Resultatene viser til at det er noen elever som
iv
står for en stor andel av ytringene, der man i begge klassene finner en liten brøkdel med
passive elever.
For interaksjonsmønsteret viser resultatene at klasseromskulturen er en blanding av
konvensjonell tekstbokkultur og konvensjonell problemløsningskultur, med noen tendenser til
strategidelingskultur og undersøkende/argumenterende kultur. Til tross for et bredt
deltakelsesmønster, der elevene ofte er ivrige respondenter, viser resultatene at kvaliteten på
interaksjonene ikke trenger å være høy selv om klassestørrelsen er liten.
I lærerintervjuene mener lærerne at få antall elever i en klasse fører til at lærerne har mer tid
per elev. Dette mener de fører til en rekke faktorer som påvirker elevdeltakelsen på en positiv
måte. De har mer tid til å skape gode relasjoner med elevene, som bidrar til en bedre
læringskultur som videre gjør at elevene tørr å ytre seg mer i helklassesamtalene. Lærerne
mener at de har mer tid til å gi faglig hjelp til elevene, som gjør at elevene potensielt kan bli
mer faglig trygge. I tillegg mener lærerne at i mindre klasser så har elevene færre å forholde
seg til, som fører til bedre relasjoner mellom elevene, som også er en viktig faktor for den
muntlige deltakelsen hos elevene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: