dc.contributor.advisor | Roksvold, Jan Nyquist | |
dc.contributor.author | Langsæther, Mathias Johannessen | |
dc.contributor.author | Kleven, Jakob Pedersen | |
dc.date.accessioned | 2022-08-15T14:06:30Z | |
dc.date.available | 2022-08-15T14:06:30Z | |
dc.date.issued | 2022-05-14 | |
dc.description.abstract | I denne studien har vi sett på hvordan elevers motivasjon kommer til uttrykk i arbeid med
virkelighetsnære oppgaver. I alle fag vil motivasjon være viktig for at elevene skal kunne
være villige til å jobbe med et tema. Vi har med bakgrunn fra egen praksis og lærerarbeid sett
at mange elever i matematikk sliter med å se en mening og en relevans med det de lærer på
skolen. Etter innføringen av den nye læreplanen, LK20, har tematikken rundt bruken av
virkelighetsnære oppgaver og undersøkende matematikkundervisning blitt svært relevant, der
vi kan se at bruk av virkelighetsnære oppgaver i undervisningen kan være et verktøy for
læreren i arbeid mot en mer tverrfaglig og utforskende undervisning.
Gjennom bruk av mixed methods har vi samlet inn data ved hjelp av videoobservasjon, og
bruk av spørreskjema. Undervisningen ble gjennomført på fem ulike grupper i en 8. klasse,
der 16 elever deltok. Å observere motivasjon er utfordrende. For å kunne vurdere og tolke
elevenes motivasjon videreutviklet vi fire indikatorer for motivasjon. Disse indikatorene var
(1) konsentrasjon, (2) kroppsspråk, (3) muntlig aktivitet og (4) be om veiledning. Indikatorene
var alle viktige faktorer som hjalp oss i å avgjøre hvilken motivasjon elevene faktisk uttrykte.
Studien vår har vist at en virkelighetsnær oppgave, i en undersøkende
matematikkundervisning kan virke motiverende for elevene. Resultatene våre tydet på at
elevene i stor grad viste tegn på selvbestemmelse. Sett opp mot
selvbestemmelseskontinuumet indikerte dette derav på indre motivasjon. Denne
virkelighetsnære oppgaven viste seg også å være mer motiverende for elevene, sammenlignet
med den tradisjonelle matematikkundervisning som de var vant med. Noen elever viste også
til lavere motivasjon. Ved enkelte situasjoner kunne vi se at noen elever oppsøkte forstyrrende
situasjoner framfor å arbeide med oppgavens innhold. Sett opp mot
selvbestemmelseskontinuumet indikerte dette amotivasjon | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26186 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3903 | |
dc.subject | LER | en_US |
dc.subject | 3903 | en_US |
dc.title | Motivasjon i arbeid med virkelighetsnære oppgaver i en undersøkende matematikkundervisning | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |