Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Silje Solheim
dc.contributor.advisorFrischknecht, Helle J.
dc.contributor.authorFredriksen, Cathrin Sjøveian
dc.contributor.authorLangaas, Kristine Holten
dc.date.accessioned2022-08-15T14:22:22Z
dc.date.available2022-08-15T14:22:22Z
dc.date.issued2022-05-15
dc.description.abstractVi har gjennomført et aksjonslæringsprosjekt, med mål å belyse på hvilke måter en litterær samtale og samtaler om litteratur kan bidra leselyst på mellomtrinnet. Vi har utført en litterær samtale, der vi benyttet deler av boken Ishavspirater (2017) skrevet av Frida Nilsson. Aksjonslæringen ble observert, og supplert med intervjuer før og etter aksjonen. Hovedteoriene vi har benyttet for å besvare problemstilling tar for seg blant annet begrepet leselyst. I planlegging av den litterære samtalen, har vi brukt Wicklund (2018, s. 73) sin beskrivelse av elevers fire faser av leseopplevelser, og bygget opp spørsmålene etter Skardhamar (2001, s. 82-83) sine beskrivelser. Vi har benyttet Dysthe (1995, s. 57-58) i utforming av autentiske spørsmål, både i intervju og under den litterære samtalen. Videre har vi bygget aksjonslæringen på et sosiokulturelt syn og fokus på tilpasset opplæring. Det vi har funnet ut er at den som formidler litteratur har stor betydning for elevenes leselyst, både lærer med kompetanse, men også medelever. Funnene viser til viktigheten å ha gode rammer for samtalene om litteratur, som sentralt for leselysten. Det vi har erfart er at det er sentralt å bli kjent med elevenes interesser innenfor litteratur. Samt legge til rette for at skolehverdagen i større grad tar for seg både korte og lengre samtaler rundt dette.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26187
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3911
dc.subject000en_US
dc.titleLeselyst på 6.trinn. Samtaler om litteraturen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)