Virkeligheten og fantasien, vitenskapen og fantasteriet En kvalitativ studie av hvordan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole kan bidra til å løfte norskfaget i begynneropplæringen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26188Dato
2022-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne kvalitative kasusstudien følger et samarbeidsprosjekt mellom en teaterinstruktør fra kulturskolen og en norsklærer på småtrinnet. Samarbeidet drøftes ut fra følgende problemstilling: «På hvilke måter kan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole løfte norskfaget i begynneropplæringen?». Studien tar utgangspunkt i Aud Berggraf Sæbøs (1998, s. 44) definisjon av dramafaget som en kompleks undervisningsoppgave, hvor lærere må ha både kunstfaglig, faglig og didaktisk kompetanse. Gjennom et etnografisk forskningsdesign, har vårt mål vært å forstå kvaliteter i den sosiale virkeligheten til deltakerne i samarbeidet og deres omgivelser.
Drøftingen skjer i lys av teori og forskning på tverrfaglige møter mellom drama og norsk. Vi plasserer oss i et forskningsfelt hvor det de siste 20 årene har blitt forsket på samarbeider mellom skolen og eksterne kunstfaglige aktører. Forskning viser at lærerenes estetiske kompetanse i skolen er mangelfull. I lys av at Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 etterspør estetiske og kreative arbeidsformer i fag, har vi ønsket å undersøke hvordan et samarbeid med kulturskolen kan bidra til økt kompetanse.
Konklusjonen er at i møtet mellom to ulike seksjoner og to ulike fag oppstår det et mulighetsrom hvor det teatrale symbolspråket blir en inngang til å tolke og skape tekst. Dette mulighetsrommet fremstår likevel som et relativt uutnyttet potensial, noe som kan knyttes til praktiske forhold ved samarbeidet, og ulikheter i praksis i opplæringssektoren og kunst- og kultursektoren. This qualitative case study discusses a collaborative project between a theatre instructor from the culture school (kulturskolen) and a language teacher at the primary level. The collaboration is discussed based on the following topic of inquiry: «In what ways can a collaboration between an elementary school and a culture school lift the norwegian language education in the first school years». The study is based upon a definition of drama as a complex teaching task, made by Aud Berggraf Sæbø (1998, s. 44). The definition states that the teacher must have both artistic comptence, subject competense, and didactic competence. Through an ethnographic research design, our goal has been to understand the qualities of the social reality of the participants in the collaboration and their environment.
The discussion takes place in the light of theory and research on interdisciplinary instruction in Drama and Norwegian. For the past 20 years there has been done research on collaborations between schools and external artistic actors. Research shows that teachers' aesthetic competence in school is deficient. The fact that the Curriculum from 2020 demands aesthetic and creative forms of subject instruction, has made us want to investigate how a collaboration with the cultural school can contribute to increased competence.
The conclusion is that, in the meeting between two different sections and two different subjects, a space of opportunity arises where the theatrical symbolic language becomes an entrance to interpret and create text. Nevertheless, this area of opportunity appears to be a relatively untapped potential. This can be linked to practical aspects of the collaboration, and differences in practice in the Education Sector and the Arts and Culture Sector.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: