dc.contributor.advisor | Andersson, Annica | |
dc.contributor.author | Christiansen, Mattis Engelbrecht | |
dc.date.accessioned | 2022-08-15T14:27:18Z | |
dc.date.available | 2022-08-15T14:27:18Z | |
dc.date.issued | 2022-05-16 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven tar for seg modellering i matematikk. Matematiske modeller brukes i dag på mange områder. De kan brukes til å analysere aksjepriser, værforhold, miljøforandringer og rakettoppskytninger. Modeller er en av de mest virkelighetsnære formene for matematikk der man setter sammen den matematiske og virkelige verden for å komme frem til et resultat. En av de store endringene i den nye læreplanen går på modellering som har blitt en av de mer sentrale områdene innen matematikk (Berget & Bolstad, 2019.)
I denne oppgaven tar vi for oss elevenes møte med modellering og hvordan en tiende klasse løser en slik oppgave. Læreren ser på noen sentrale punkter som samspiller med problemstillingen i oppgaven, blant annet hvilken tidligere tilegnet matematikk-kunnskap elevene vil bruke for å utvikle en matematisk modell som løser problemstillingen. Hvordan vil elevene gå frem for å løse en oppgave innen matematisk modellering. I hvilken grad vil praktiske situasjoner være relevant for undervisning i modellering. Hvilken forståelse for matematisk modellering sitter elevene igjen med etter endt prosjekt.
For å finne svar på problemstillingen tar jeg utgangspunkt i modelleringsprosessen til Blum & Leiss (2007) og kategoriserer hvor elevene befinner seg i modellen. Jeg studerer hvor stor innvirkning autentisitet har på elevene gjennom de sosiale landskapene de befinner seg i definert av Skovsmose (2011). I tillegg analyserer jeg gruppens sammensetning gjennom den sosiokulturelle læringsteorien til Vygotskij (1962, 1978)
Nøkkelord: Modellering, sosiokulturell læringsteori, autentisk matematikk, utforskende landskap, realisme, praktisk matematikk, | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26190 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3913 | |
dc.title | Modellering ved bedriftsbesøk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |