«Når matematikk bli vanskelig» - Matematikkoppgaver og elever som presterer lavt i matematikk
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26192Date
2022-05-12Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Pedersen, HeleneAbstract
Formålet med denne studien var å søke ny eller utdypende kunnskap om matematikkvansker. Oppgaven hadde som hensikt å få fram stemmene til elever som presterer lavt i faget, og bidra til å svare på følgende problemstilling:
«Hvordan kan lærere tilpasse oppgaveløsing i matematikk for elever som presterer lavt?»
Problemstillingen skal svares på gjennom følgende forskerspørsmål:
F1: Hvordan beskriver elevene sine opplevelser og arbeid med faget?
F2: Hvilke oppgaver foretrekker elever i denne studien å arbeide med?
F3: Hvordan begrunner elevene sin rangering av utvalgte matematikkoppgaver?
Studiens teoretiske rammeverk har fokus på sentrale begreper som matematikkvansker og tilpasset opplæring. Videre blir forskning og teori om tilpasset opplæring, matematikkvansker, matematikkundervisning og matematikkoppgaver sentralt. Det redegjøres også for et konstruktivistisk perspektiv, knyttet mot sosiokulturell læringsteori.
Jeg har inntatt et hermeneutisk ståsted og gjennomført en tverrsnittsundersøkelse. Jeg har benyttet semi-strukturerte gruppeintervju kombinert med en diamantrangering av ni ulike matematikkoppgaver. Det er gjennomført to gruppeintervjuer med til sammen 5 elever.
Resultatene i denne studien tyder på at elever som presterer lavt, med fordel kan arbeide med et bredt spekter av ulike typer matematikkoppgaver. Det viktige blir ulike elementer i en oppgave, som blant annet tekst, visuell støtte og nivå. Elevene skal oppleve oppgaveløsingen som både nivåtilpasset og variert, og med riktig støtte og tilrettelegging fra lærere for å oppnå sitt potensial. Resultatene kan også bidra til å fremme viktigheten av samarbeid mellom det pedagogiske og det spesialpedagogiske feltet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: