dc.contributor.advisor | Øie, Vibeke | |
dc.contributor.author | Karlsen, Charlotte Ekse | |
dc.date.accessioned | 2022-08-17T15:07:17Z | |
dc.date.available | 2022-08-17T15:07:17Z | |
dc.date.issued | 2022-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven baserer seg på hvordan innholdet i to lærebøker i norsk for 5.trinn legger opp til å øve elevenes kompetanse i kritisk literacy. Det kritiske perspektivet er forsterket i læreplanverket LK20, og kritisk tilnærming til tekst er fremhevet som ett av kjerneelementene i læreplanen for norskfaget. Med bakgrunn i det komplekse tekstmangfoldet i samfunnet er det viktigere enn noen gang å kunne lese kritisk. Samtidig antyder flere norske studier at elevene mangler strategier for å vurdere troverdigheten og påliteligheten i tekster. Den tradisjonelle læreboka blir fremdeles mye brukt i lærerens undervisningspraksis, og spiller derfor en sentral rolle i utviklingen av elevenes tekstkompetanse. Lærebokforfatterne har stor frihet til å utforme innholdet i lærebøkene etter egne vurderinger. Som følge av det kan det i et lærerperspektiv være hensiktsmessig å ha en kritisk tilnærming til læreboka, for å undersøke om den gjenspeiler kompetansen som fremheves i læreplanen.
Problemstillingen for masteroppgaven er: På hvilke måter kommer kritisk literacy til syne i to ulike lærebøker for norskfaget på 5. trinn etter LK20?
For å besvare problemstillingen har jeg brukt en kvalitativ innholdsanalyse med en hermeneutisk tilnærming. Datamaterialet består av lærebøkene Norsk 5 og Salto 5 for 5.trinn. I presentasjon av analysen blir det trukket fram utvalgte eksempler på tekster og oppgaver fra datamaterialet, som videre diskuteres med bakgrunn i relevant teori om kritisk literacy.
Analysen viser at kritisk literacy i begge lærebøkene kommer til syne i lærestoffet som tematiserer kildekritikk. Elevene blir gitt tilgang på lesemåter og analytiske spørsmål for å vurdere tekster på internett. Det er imidlertid ulikt hvordan lærebøkene følger opp den kildekritiske tilnærmingen i det videre innholdet som presenteres. Kunnskapsformidlingen om lesestrategier i bøkene gir elevene tilgang på lesemåter for å ha anledning til å undersøke, forstå og tolke tekster av ulike sjangre, men det er varierende hvordan det å lese kritisk inkluderes i denne forbindelse. Den kritiske lesemåten blir nevnt direkte i enkelte tekst- og oppgaveutvalg i Norsk 5, mens dette lærestoffet kunne vært mer synliggjort i Salto 5.
Mitt bidrag til forskningsfeltet er at det fortsatt er varierende hvordan lærebøkene ivaretar kjerneelementet om kritisk tilnærming til tekster i norskfaget. Det kunne med fordel vært egne kompetansemål i faget som direkte fremhever det å lese kritisk, slik at kompetansen kritisk literacy kunne blitt viet et større fokus i undervisningen på alle trinn. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26251 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Kritisk literacy i norskfaget på mellomtrinnet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |