dc.contributor.advisor | Kleemann, Carola | |
dc.contributor.author | Nermo, Veronica Nilsen | |
dc.contributor.author | Waage, Tordis | |
dc.date.accessioned | 2022-08-17T15:13:05Z | |
dc.date.available | 2022-08-17T15:13:05Z | |
dc.date.issued | 2022-05-09 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i elevperspektivet på skriving på 6.trinn, i to kommuner som har innført iPad en-til-en. Elevene i studien har hatt iPad som læringsverktøy ulikt antall år og har gjennom disse årene blitt kjent med mange forskjellige skrive-apper. Ved å benytte oss av aksjonsforskning der elevene gjennom fire undervisningsopplegg fikk flere skriveoppgaver innenfor flere sjangre, kvalitativt fokusgruppeintervju, innsamling av elevarbeid og observasjon har vi belyst problemstillingen: Velger elevene å skrive for hånd eller lærebrett ved gitte oppgaver, og hva ligger til grunn for deres valg?
Det viser seg at de fleste elever sier «Ja takk, begge deler!» - hver til sitt bruk. Gjennom en analyse av elevperspektivet, har vi kommet fram til at elever velger det de gjør av sammensatte årsaker: sosial påvirkning, tidligere erfaringer, tilgjengelighet og hva elevene opplevde som mest praktisk i øyeblikket. Mange elever ser ut til å ha en innlært literacy for de ulike diskursene og velger skrivemetode ettersom hva de mener passer eleven og oppgaven best. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26252 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3911 | |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Elevperspektiv på skriving med håndskrift versus tastatur | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |