Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKleemann, Carola
dc.contributor.authorNermo, Veronica Nilsen
dc.contributor.authorWaage, Tordis
dc.date.accessioned2022-08-17T15:13:05Z
dc.date.available2022-08-17T15:13:05Z
dc.date.issued2022-05-09
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar utgangspunkt i elevperspektivet på skriving på 6.trinn, i to kommuner som har innført iPad en-til-en. Elevene i studien har hatt iPad som læringsverktøy ulikt antall år og har gjennom disse årene blitt kjent med mange forskjellige skrive-apper. Ved å benytte oss av aksjonsforskning der elevene gjennom fire undervisningsopplegg fikk flere skriveoppgaver innenfor flere sjangre, kvalitativt fokusgruppeintervju, innsamling av elevarbeid og observasjon har vi belyst problemstillingen: Velger elevene å skrive for hånd eller lærebrett ved gitte oppgaver, og hva ligger til grunn for deres valg? Det viser seg at de fleste elever sier «Ja takk, begge deler!» - hver til sitt bruk. Gjennom en analyse av elevperspektivet, har vi kommet fram til at elever velger det de gjør av sammensatte årsaker: sosial påvirkning, tidligere erfaringer, tilgjengelighet og hva elevene opplevde som mest praktisk i øyeblikket. Mange elever ser ut til å ha en innlært literacy for de ulike diskursene og velger skrivemetode ettersom hva de mener passer eleven og oppgaven best.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26252
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3911
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleElevperspektiv på skriving med håndskrift versus tastaturen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)