Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorManshadi, Saeed Dehghan
dc.contributor.authorIngebrigtsen, Hanne Berit
dc.contributor.authorThomassen, Ingrid Johanne
dc.date.accessioned2022-08-17T15:29:07Z
dc.date.available2022-08-17T15:29:07Z
dc.date.issued2022-05-16
dc.description.abstractVår studie baserer seg på oppbyggingen av den nye læreplanen LK20 og brøkkunnskapen til elever på mellomtrinnet. Brøk blir sett på som et krevende emne både å undervise og å lære (Lamon, 2007), i tillegg til at det kreves god tid for å oppnå en relasjBonell forståelse for begrepet (Van de Walle et al., 2020). Den nye læreplanen LK20 har færre kompetansemål og baserer seg på at elevene skal få tid til å lære seg emnene grundig (Utdanningsdirektoratet, 2020). Med disse erfaringene i bakhodet, samt oppdagelsen om at introduksjon av brøk er tillagt 5.trinn i LK20, ble vi nysgjerrige på om dette var fordelaktig. I tillegg er store deler av kompetansemålene på 5.trinn tilknyttet brøk, noe som førte til at vi formulerte problemstillingen: Hvilken kunnskap innen brøk har elever på sjettetrinn? Vi har benyttet oss av en kvalitativ metode hvor vi innhentet data gjennom kartleggingsoppgaver og intervju. Hensikten med datainnsamlingen var å avgjøre hvilken kunnskap elevene på dette trinnet har til de ulike aspektene innen brøk, brøk som magnitude/ størrelse og forståelse for aritmetikk innen brøk. Samtidig ville vi knytte våre funn til den nye læreplanen LK20. Vi benyttet en fenomenologisk, grounded-theory analyse til både kartleggingsoppgavene, intervju og styringsdokumenter. Vårt teoretiske ståsted er sosiokulturelt læringsperspektiv, noe som påvirket studiens fokusområde. Vi kommer frem til at introduksjon av brøk, samtidig som det legges opp til at elevene skal oppnå en relasjonell forståelse av alle aspekter innen brøk, kunnskap om brøk som magnitude/størrelse og forståelse for aritmetikk, i løpet av et skoletrinn kan medføre mangelfull innsikt i deler av aspekter og/eller manglende kunnskap om begreper tilknyttet brøk. Resultatene våre viser til at informantene mestrer ulike områder innen brøk, men at de i stor grad har en manglende relasjonell forståelse av begrepet. Studiens nøkkelord: brøk på mellomtrinnet, LK20, aspekter innen brøk, magnitude, aritmetikk, sjettetrinns elever.en_US
dc.description.abstractOur study is based upon the new curriculum, LK20, and fractional understanding among pupils on grades 5-7. Fractions are known as a difficult subject to teach and to learn (Lamon, 2007). Due to this, students need reasonable time to gain opportunity to achieve a relational understanding of fractions (Van de Walle, 2020). The aim of the new curriculum, LK20, is to provide sufficient time for pupils to achieve thorough understanding according the many elements of Mathematics (Utdanningsdirektoratet, 2020). As well as these discoveries, we noticed that fractions is not mentioned until 5th grade, we got curios whether this can be considered favourable or not. Besides, most of the competence goals related to 5th grade includes fractions. These revelations led us to the question: What kind of understanding according fractions does 6th grade students have? Our findings are gained through a basic-qualitative study based on mapping tasks and interviews. The purpose with the data collection was to determine the understanding 6th grade students have according to all the possible concepts that fractions can represent, as well as magnitude knowledge and arithmetical understanding. Simultaneous we will connect our findings to the competence goals in the curriculum LK20. We implemented a phenomenological, grounded theory analyse on both the mapping tasks, the interviews and the curriculum. Our theoretical standpoint is sociocultural learning theory. We determine that introduction of fractions at 5th grade ,combined with the fact that students are supposed to achieve relational understanding of fraction constructs, knowledge of magnitude and arithmetical understanding, all at the same time may lead to misunderstandings and lack of knowledge. Our results point out that our informants master some fraction constructs, however they have a missing relational understanding of fractions. Keywords of the study: fraction on the upper primary level, curriculum LK20, magnitude, arithmetic, 6th grade students.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26255
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3913
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectBrøken_US
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectFractionsen_US
dc.titleBrøk på mellomtrinnet og dets plass i ny læreplan - En kvalitativ studie om sjettetrinn elevers kunnskap innen brøken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)