Resiliens og Sårbarhet i Norske Smart Byer: Hvordan smart byer påvirker norsk transportsektor
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26531Dato
2022-06-22Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Pollen, Stian WachelinSammendrag
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker hvordan konseptet Smart City eller smart by påvirker samfunnssikkerheten i Norge. Smart by er et konsept som har fått stor internasjonal oppmerksomhet de senere årene. Konseptet er utviklet i stor del som et for å møte de klimautfordringene vi står ovenfor. Derfor ønsket jeg med denne oppgaven å undersøke hvordan denne trenden innenfor byutviklingen med fokus på klimatilpasning påvirker andre deler av samfunnssikkerheten. Spesifikt tar oppgaven for seg hvordan smart by konseptet påvirker resiliensen eller sårbarheten til norske byer. Derfor er følgende problemstilling lagt til grunn for oppgaven «Er femtiden mer resilient eller mer sårbar med Smart byer i Norge?»
Oppgaven er en kvalitativ studie og baserer seg på en dokumentanalyse av 7 sentrale dokumenter som legger føringer for smart by arbeid i Norge. Det teoretiske bakteppet for oppgaven tar utgangspunkt i teori om resiliens, sårbarhet, risiko samt teori på smart by som konsept. Oppgavens funn viser at smarte tiltak kan bygge resiliens dersom det legges til grunn i arbeidet. Videre viser funnene at frem til nå at transportsektoren innehar de resiliente evnene til å håndtere og gjenopprette etter en hendelse, men at disse evnene kan minske dersom ikke aktsomhet utøves i utviklingen av nye smart by prosjekter da disse kan gi økt sårbarhet gjennom å fjerne redundans i systemet og tilføye nye avhengigheter.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: