Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSydnes K., Are
dc.contributor.advisorTae-Un, Kim
dc.contributor.authorBrøvik, Marius Høyer
dc.date.accessioned2022-09-05T07:37:48Z
dc.date.available2022-09-05T07:37:48Z
dc.date.issued2022-05-31
dc.description.abstractDet siste århundre har det vært stort fokus på forskning, om fatigue. Allerede i 1990 så satte FAA fatigue som en av de store årsakene man måtte bekjempe for å gjøre luftfarten trygg. Etter dette har det blitt gjennomført mye forskning blant piloter. Forskning frem til i dag har hatt lite fokus på fatigue blant flygeledere. Derfor har denne masteroppgaven sett på fatigue blant flygeldere, og hvordan fatigue påvirker team resilience der hvor det finnes teamprosesser. Samtidig har forskning frem til i dag i stor grad sett på individuelle faktorer, og ikke team faktorer. For å kunne svare på dette, er oppgaven gjennomført som en mixed-methods studie. Dette innebærer bruk av både kvantitative og kvalitative metoder, med problemstillingen: «Hvilke faktorer bidrar til fatigue, og hvilken rolle spiller team funksjoner til å håndtere fatigue i en operativ setting?» Det er gjennomført semistrukturerte intervjuer blant flygeledere i Avinor. Det er også gjennomført en spørreundersøkelse blant de samme informantene for å identifisere hvilken faktor som bidrar til fatigue. Empirien som kommer frem under intervjuene, og i spørreundersøkelsen er diskutert med teori om fatigue, og tiltak for å motvirke fatigue. Deler av empirien er også blitt brukt til å diskutere til hvilken grad det finnes mekanismer for team resilience, og hvordan fatgiue påvirker dette. Oppgaven kommer frem til at det i dag ikke finnes en felles definisjon av fatigue, men at ICAO har en som passer godt for denne oppgaven. Samtidig konkluderer oppgaven med at teori i dag har stort fokus på de individuelle faktorene, mens de organisatoriske faktorene og team faktorer ikke er gitt like mye plass. Denne oppgaven viser også at faktorer som relaterer til team, betyr nesten like mye som eksterne faktorer. Studien viser også til at norsk flygeledertjeneste i dag ikke har definerte team, og at team resilience er sterkere der hvor det er etablert faste team. Dette gjenspeiles også i empirien, hvor informanter påpeker at det er i helger man opplever en team følelse. Oppgaven konkluderer i flere funn, hvor de viktigste funnene viser at det er en grad av team resilience, men at denne påvirkes både i positiv og negativ retning. Oppgaven konkluderer også med at team bør sees på i større grad enn det gjør i dag.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26615
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSVF-3920
dc.subjectSVF-3920en_US
dc.subjectSamfunnssikkerheten_US
dc.titleFatigue i norsk flygeledertjenesteen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)