Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMaria, Sydnes
dc.contributor.authorBerntsen, Anders Tangen
dc.date.accessioned2022-09-05T07:39:48Z
dc.date.available2022-09-05T07:39:48Z
dc.date.issued2022-06-01
dc.description.abstractSamfunnet vårt er konstant under endringer og klimaendringene er en av vår tids største utfordringer. Klimaendringer vil kunne fører til naturkatastrofer som utartes til å bli krise i en kommune. Vi har allerede sett at flere kommuner har blitt rammet av alvorlige flomhendelser det siste tiåret. Klimaframskrivninger tilsier at kommuner på Vestlandet, Sør-Norge og Nordland vil kunne bli rammet av flere alvorlige flomhendelser det kommende århundre, så vil det være nødvendig for kommunene å bruke erfaringene fra tidligere flomhendelsen for å forberede seg på fremtidige flomhendelser. Dette fordrer at kommunen søker aktivt etter nye løsninger gjennom læring. Læringen som kommunen potensielt oppnår vil kunne bidra til å forhindre-, redusere alvorlighetsgraden og forbedre responsen for flomhendelser. Samtidig viser forskning at det kan være utfordrende for en organisasjon å lære etter en krise. Det eksisterer fasilitatorer for læring, men også inhibitorer som kan forhindre læring. Det har også blitt gjennomført mindre empiriske forskning på læring fra kriser. Denne studien har derfor som mål å belyse temaet ytterligere I denne studien undersøkes flomhendelsen på Vestlandet i 2014 og læringen til etter krisen i en av kommunene som ble rammet. Problemstillingen til studien er: Hvordan lærer kommuner etter kriser? For å besvare problemstillingen har det teoretiske rammeverket for organisatorisk læring og læring fra kriser blitt benyttet, mens metodiske har det blitt benyttet en kvalitativ casestudie. Det empiriske grunnlaget basers på primærdata fra semistrukturerte intervju med fire informanter fra kommunen og sekundærdata er fra offentlig tilgjengelig dokumentert. Studien konkluderer med at kommuner vil kunne lærer gjennom å bruke ulike arenaer og prosesser som har et fokus på læring. For at kommuner skal kunne lære er det nødvendig at de tilegner seg erfaring og identifiserer læringspunkter, og legge disse til grunn for endring i organisatorisk prosedyrer og atferd. Ved å implementere læringspunktene vil kommunen kunne lære etter krisen. For å oppnå læring bør kommunen også være observant på både på hva som kan fasilitere læring og inhibitorer som kan forhindre læring innunder prosessen og i de ulike arenaene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26617
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSVF-3920
dc.titleLæring etter en krise i en kommuneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)