«Den nye normalen» i Skatteetaten - En kvalitativ studie om ledelse i en hybrid arbeidshverdag
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26645Dato
2022-05-27Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om ledelse i en hybrid arbeidshverdag, som i «kjølvannet» av covid-19-pandemien har blitt betegnet som «den nye normalen». Som en konsekvens av dette innførte Skatteetaten en policy for tilstedeværelse og fleksibilitet, som setter rammene for praktisering av den hybride arbeidshverdagen.
Målet med oppgaven har vært å undersøke hvordan «den nye normalen» har påvirket ledere, og ses opp mot mulige organisatoriske konsekvenser for Skatteetaten. I denne studien benyttes kvalitativ metode, som er avgrenset til en casestudie av Skatteetaten. Syv førstelinjeledere og én representant fra etatsledelsen har gjennom dybdeintervjuer bidratt til å belyse oppgavens tema og forskningsspørsmål. Oppgavens teoretiske grunnlag baserer seg på anerkjente teorier om ledelse, men også ny forskning om fjernledelse og tilstedeværende ledelse trekkes inn. Organisasjonsteoretiske perspektiver omtales også, for å belyse hvordan overgangen til en hybrid arbeidshverdag kan tenkes påvirke hele organisasjonen. Funnene i oppgaven indikerer at førstelinjeledere opplever ulike kategorier av barrierer i den hybride arbeidshverdagen. I analysen argumenteres det for at disse barrierene er knyttet til relasjoner mellom leder og medarbeidere, digital ledelse, og den nevnte policyen. Analysen setter også søkelys på at innføringen av hybrid arbeidshverdag, vil kunne resultere i en større organisatorisk endring. Avslutningsvis gjøres det noen organisatoriske frempek, og anbefalinger for videre forskning. Med tanke på at den hybride arbeidshverdagen nå er vanlig for svært mange, vurderes denne masteroppgaven å være av allmenn interesse for ledere og studenter innen ledelsesfag. Nøkkelord: Relasjoner, barrierer, førstelinjeledere, hybrid arbeidshverdag, fjernledelse, tilstedeværende ledelse, proximity bias.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: