Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMay Kristin, Vespestad
dc.contributor.authorHagland, Trude
dc.contributor.authorDzamalija, Zada
dc.date.accessioned2022-09-06T12:10:34Z
dc.date.available2022-09-06T12:10:34Z
dc.date.issued2022-05-15
dc.description.abstractTema for vår studie har vært hvordan visjonen kommuniseres internt i Statkraft. Vi har også valgt å se spesielt på hvordan storytelling bidrar som kommunikasjonsstrategi internt. Formålet med oppgaven har vært å få en større forståelse av kraften en visjon kan ha og om visjonen blir benyttet i det strategiske kommunikasjonsarbeidet internt i Statkraft. Teoriene vi har valgt å fundamentere oppgaven på er hentet fra fagfeltet kommunikasjon og er fra fagbøker og relevante forskningsartikkler om visjonen, internkommunikasjon, strategisk kommunikasjon og storytelling. Som metodevalg for oppgaven har vi valgt kvalitativ forskningsstrategi, en casestudie. Det er en dybdestudie av en undersøkelsesenhet der vi har intervjuet 5 mellomledere og benyttet relevante dokumenter som tilleggsdata. Våre hovedfunn peker på at visjonen i liten grad blir kommunisert internt av mellomlederne, men at visjonen allikevel har betydning for informantene. Storytelling, der visjonen trer tydelig fram, benyttes i hovedsak i ekstern profilering av selskapet. Disse historiene forteller om de globale utfordringene verden står overfor og at Statkraft er en del av løsningen. Selv om det kan synes som filmen i liten grad brukes i internt kommunikasjonsarbeid av mellomlederne, så viser studien at filmen allikevel har betydning for engasjementet, stoltheten og den indre motivasjonen til mellomlederne vi intervjuet. Vår konklusjon er at kraften i visjonen og storytelling ikke blir benyttet optimalt i selskapet. Vår anbefaling er å involvere mellomlederne i kommunikasjonsplaner og å skape forventninger i forhold til implementering og kommunikasjon av visjonen. Vi foreslår økt bruk av storytelling fordi den kan bidra til felles historie og identitet, økt motivasjon og økt verdiskaping. Videre forskning vil eksempelvis være bruken av visjonen på veien mot det grønne skifte, og hvordan engelske styringsdokumenter påvirker informasjonsflyten og internkommunikasjonen i et norsk selskap. Det er gjennomført lite forskningen på strategisk kommunikasjon på mellomledernivå. Vårt bidrag har vært å se på hvordan mellomlederne i Statkraft kommuniserer visjonen internt og benytter storytelling i sitt kommunikasjonsarbeid. Nøkkelord: Visjon, internkommunikasjon, storytelling, kommunikasjon, strategisk kommunikasjon, Statkraft.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26671
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3906
dc.subjectBED3906-1en_US
dc.titleKraften av visjonen. En studie om hvordan visjonen kommuniseres internt i Statkraften_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)