Kreativitet i forsikringsbransjen : hvilke faktorer påvirker kreativiteten blant de ansatte i forsikringsbransjen?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/2706Dato
2010-06Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bjørnstad, Mari FjørtoftSammendrag
Kreativitet er viktig for organisasjoners evne til å tilpasse seg dagens marked. Forskning på kreativitet så langt har rettet seg mot industri og FoU-bedrifter (Forsknings og Utviklings-bedrifter). I denne oppgaven samler jeg inn data fra forsikringsbransjen, nærmere bestemt SpareBank 1 Skadeforsikring, for å finne svar på problemstillingen min om hva som påvirker de ansattes kreativitet.
På bakgrunn av tidligere forskning, presenterte jeg 17 hypoteser som jeg testet empirisk gjennom bivariate- og multivariate analyser. Kun 5 av 17 hypoteser kunne verifiseres. De faktorene som ga signifikante sammenhenger med kreativitet var hvorvidt de ansatte anså seg selv som nysgjerrig (pos.), om de ansatte opplevde at organisasjonen SpareBank 1 har gode rutiner for å samle inn og vurdere nye ideer (pos.), om de ansatte har tilstrekkelig kunnskap om fagfeltet til å kunne utvikle det (pos.), samarbeidet mellom avdelingene (neg.), og om organisasjonen SpareBank 1 ønsker forandring (neg.). Funnene mine stemte i liten grad overens med teorien på fagfeltet. Praktiske og teoretiske implikasjoner blir drøftet.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2010 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: