dc.contributor.advisor | Tvedt Johansen, Svein | |
dc.contributor.author | Hansen, Vilde | |
dc.contributor.author | Silonossova, Katarina | |
dc.date.accessioned | 2022-10-25T06:18:33Z | |
dc.date.available | 2022-10-25T06:18:33Z | |
dc.date.issued | 2022-09-01 | en |
dc.description.abstract | Formålet med avhandlingen har vært å belyse faktorer som påvirker opplæringen i revisjonsbedriften KPMG. Oppgaven studerer samspillet mellom tre ulike faktorer: innhold i opplæringen, digitalisering, hvordan opplæringen foregår i praksis. For å studere dette tar avhandlingen utgangspunkt i teori som omhandler taus og eksplisitt kunnskap, sosiale praksiser og teknologi. Problemstillingen for oppgaven er:
«Hvordan påvirker digitaliseringen opplæringen til nyansatte i en revisjonsbedrift, sett fra nyansattes perspektiv?»
I denne sammenheng har vi foretatt intervjuer av nyansatte i KPMG for å undersøke disse faktorene. Studien er blitt gjennomført ved hjelp av kvalitativt metode. Studiens funn har vist at digitalisering i stor grad gir ansatte mulighet til å tilpasse og påvirke egen opplæring. Det faktum at ansatte får større muligheter til å påvirke egen læring, har også ført til at ledelsen har mistet deler av sin makt.
Avhandlingens funn reiser ytterlige spørsmål om digitalisering i opplæringssituasjoner. Hvilke forhold påvirker til at ansatte tar initiativ til opplæring? Spørsmål som har oppstått av oppgavens funn bør utforskes for å kunne utvikle mer effektive og tilpassede opplæringsprogram for nyansatte. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/27120 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3901H | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en_US |
dc.title | Digitaliseringens påvirkning på opplæring | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |