Bli en bedre utgave av seg selv
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/27169Dato
2022-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Ringheim, ChristerSammendrag
Å bli en bedre utgave av seg selv undersøker mulighetene for egenutvikling av lederskap gjennom bruk av refleksjon i endringsarbeid. Statlig styrte krav til roller og oppgaver en skoleleder skal besitte og ønske om kvalitetsutvikling i tjenestetilbud danner konteksten hvor undersøkelsen foregår.
Evner skoleledere å ta i bruk refleksjon som hjelpemiddel i stedet for mer formelle tiltak som utdanning og lederutviklingsprogram? Gjennom et kvalitativt forskningsopplegg er fem ledere spurt om sine erfaringer fra et strukturert endringsarbeid i skolen. Funnene er analysert og diskutert opp mot eksisterende teorier om refleksjon og perspektiver på læring.
Flere forhold stimulerer til og påvirker til lederens refleksjon. Utdanningsnivå og erfaring bidra på ulike måter til muligheten for refleksjon og lederne griper de mulighetene på ulikt vis. Studien viser til forskjeller på bevisst refleksjon og bevisst bruk av refleksjon for et mer strukturert læringsutbytte. Erfaringene gjennom handlingene til lederne befester seg som ulik læring og settes sammen til ny atferd i nye sammenhenger.
Studien kan bidra til å synliggjøre muligheter for hvordan bevisst og strukturert refleksjon kan bidra i landskapet av lederutvikling og lederlæring.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: