Organiseringen av introduksjonsprogrammers betydning for resultater
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/27202Dato
2022-06-10Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Mella, Liss-BeateSammendrag
Mer kunnskap om organiseringen av introduksjonsordningen vil muligens gjøre det lettere for lærere, praksiskoordinatorer o.a å være bevisst hvilke avhengige og uavhengige variabler vi har med å gjøre når vi skal avgjøre resultatet på en skole. Selv om vi har fått en ny integrerings lov betyr det ikke at vi vet hvordan alt skal løses i praksis. Når det gjelder praksisplassordningen så må det på den ene siden være slik at arbeidsgiveren må være villig til å ta imot fremmedspråklige til sin bedrift. På den andre siden må deltakeren selv være motivert til å jobbe hos den utvalgte arbeidsgiver. Arbeidsoppgavene kan oppleves som lite givende, at vedkommende ikke får praktisert tilstrekkelig norsk eller andre utfordringer knyttet til ledelse og arbeidsvilkår. Arbeidsgiver kan oppleve at deltakeren ikke kommer på jobb, ikke gjør arbeidsoppgavene effektivt nok eller ikke forstår norsk godt nok. Ved å undersøke hvordan organisasjonene er bygd opp og hvilke ressurser som ligger til grunn, vil det muligens komme frem noen variabler som er av betydning for å forstå hvorfor den ene skolen får så mange ut i jobb og den andre ikke.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: