dc.contributor.advisor | Larsen, Rolf Inge | |
dc.contributor.author | Heggland, Cecilie Randa | |
dc.contributor.author | Alfstad, Ingrid | |
dc.date.accessioned | 2022-11-11T06:47:55Z | |
dc.date.available | 2022-11-11T06:47:55Z | |
dc.date.issued | 2022-05-13 | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven omhandler ubehagelige tema i samfunnsfagundervisning. Hva som oppleves ubehagelig, og hvor sterkt ubehaget oppleves, varierer fra lærer til lærer. Noe som likevel går igjen i oppgaven, er at de ubehagelige opplevelsene til lærerne ofte innebærer følelser som frustrasjon, usikkerhet, oppgitthet og bekymring.
Studien er kvalitativ og tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan opplever og håndterer lærere ubehagelige tema i samfunnsfagundervisning? For å besvare problemstillingen har det blitt intervjuet et utvalg lærere, som alle har erfaring med å undervise i samfunnsfag. I tillegg tar oppgaven utgangspunkt i tre forskningsspørsmål: (1) Hvilke samfunnsfaglige tema kan føre til at lærere kjenner på ubehag? (2) Unngår lærere å undervise om ubehagelige tema i samfunnsfagundervisning? (3) Hvordan kan lærere forberede seg på og håndtere tema som oppleves ubehagelige i samfunnsfagundervisning?
Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i de ubehagelige temaene som datamaterialet vårt avdekker. Dette er tema som kan oppleves kontroversielle, emosjonelle og/eller sensitive, som videre kan utløse en følelse av ubehag. I tillegg er teori om faktorer som påvirker lærerens bruk av skjønn i undervisning om kontroversielle tema sentral.
Oppgavens funn viser at ubehaget er mangfoldig og oppstår av ulike årsaker. Vi finner både et personlig, temaavhengig og situasjonsavhengig ubehag. Det personlige ubehaget dreier seg om lærerens individuelle opplevelse fra klasserommet. Det temaavhengige ubehaget kommer av selve temaet i undervisning. Temaene vi har funnet er selvmord, rus, overgrep, vold i hjemmet, koronapandemien, klimakrisen, seksualitetsundervisning og elevmedvirkning. Flere av disse temaene kan knyttes til de tverrfaglige temaene i dagens læreplan, da i hovedsak folkehelse og livsmestring. Ubehaget kan også dreie seg og noe mer enn bare temaet i seg selv, da vi har funnet ut at ubehag også kan oppstå som følge av selve situasjonen i klasserommet. | en_US |
dc.description.abstract | Nøkkelord: ubehag, folkehelse og livsmestring, tverrfaglige tema, krisepedagogikk | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/27336 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3904 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Ubehagelige tema i samfunnsfagundervisning | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |