dc.contributor.author | Furuseth, May-Tove | |
dc.contributor.author | Kvissel, Anne Katrine | |
dc.contributor.author | Berg, Vivian | |
dc.contributor.author | Kjøbli, Eli | |
dc.contributor.author | Volden, Vivi | |
dc.contributor.author | Solli, Ann Iren | |
dc.contributor.author | Granerud, Beathe Kiland | |
dc.contributor.author | Lie-Jensen, Anette Christensen | |
dc.contributor.author | Nygård, Irene | |
dc.contributor.author | Alm, Bente | |
dc.contributor.author | Ersvær, Elisabeth | |
dc.contributor.author | Sjøholt, Gry | |
dc.date.accessioned | 2022-12-05T09:30:18Z | |
dc.date.available | 2022-12-05T09:30:18Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.description.abstract | Siden 2005 har omfang og innhold i bioingeniørutdanningen vært definert av en nasjonal rammeplan for å sikre likeverdig sluttkompetanse for alle kandidater. Fra 2019 ble en ny forskrift om nasjonale retningslinjer fastsatt. Både tidligere rammeplan og nye retningslinjer har regulert læringsutbyttene og omfang av praksis i utdanningen. I denne studien kartlegges omfang og organisering av praksisstudiene ved de ulike studieprogrammene, dette for å undersøke forskjeller og likheter og tilrettelegge for at studiestedene kan lære av hverandre. Det er innhentet data fra hvert studieprogram for omfang og organisering av veiledet intern praksis, ekstern praksis samt bacheloroppgaven. Dette ble kartlagt for alle studiestedene før og etter innføring av nye retningslinjer. Resultatene viser ulikheter i omfang og organisering av praksisstudiene og bacheloroppgaven mellom studieprogrammene i Norge og da særlig i organisering av intern praksis. De nye retningslinjene åpner samtidig opp for en videre fortolkning av praksisbegrepet og av krav til omfang og organisering av praksis. For å sikre likeverdig sluttkompetanse for ferdigutdannede, uavhengig av studiested, er det behov for i større grad enes om hva som gir tilstrekkelig omfang og god kvalitet i praksis i bioingeniørutdanningen. Denne deskriptive studien viser behov for videre forskningssamarbeid mellom studiestedene, for å utvikle en bioingeniørutdanning av best mulig kvalitet for fremtiden. | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://www.bioingenioren.no/arkiv/>https://www.bioingenioren.no/arkiv/</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Furuseth MT, Kvissel AK, Berg V, Kjøbli E, Volden V, Solli AI, Granerud BK, Lie-Jensen AC, Nygård I, Alm B, Ersvær E, Sjøholt G. Praksisstudienes omfang og organisering i bioingeniørutdanningen. Bioingeniøren. 2022;8:24-29 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2071334 | |
dc.identifier.issn | 0801-6828 | |
dc.identifier.issn | 1890-1875 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/27684 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NITO Bioingeniørfaglig institutt | en_US |
dc.relation.journal | Bioingeniøren | |
dc.relation.uri | https://www.bioingenioren.no/contentassets/f190e17d5be945b2988444bc818fa9f2/praksisstudienes-omfang-og-organisering-i-bioingeniorutdanningen.pdf | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske fag: 700 | en_US |
dc.subject | VDP::Midical sciences: 700 | en_US |
dc.subject | Bioingeniørfag / Biomedical Laboratory Scientist | en_US |
dc.subject | Fagdidaktikk / Disciplinary didaktik | en_US |
dc.subject | Ferdighetslæring / Skill-Acquisition | en_US |
dc.subject | Praksisforskning / Practice reserach | en_US |
dc.title | Praksisstudienes omfang og organisering i bioingeniørutdanningen | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |