dc.contributor.advisor | Hiss, Florian | |
dc.contributor.author | Hagerupsen, Maja Olsen | |
dc.date.accessioned | 2022-12-09T12:05:52Z | |
dc.date.available | 2022-12-09T12:05:52Z | |
dc.date.issued | 2022-05-15 | |
dc.description.abstract | Temaet for denne masteroppgaven er muntlighet i undervisningen. Bakgrunnen for studien er forskning som forteller at elevmuntligheten i norske førsteklasserom er lav og at høytlesing uten planlagt samtale knyttet til er en aktivitet som forekommer ofte. Med utgangspunkt i dette ønsket jeg å undersøke hvordan høytlesingens sentrale plass i førsteklasserom kan utnyttes for å øke elevmuntligheten. Studien undersøker derfor hvordan en planlagt litterær samtale fungerer som dialogisk rom i en førsteklasse. Videre ønsket jeg å finne ut hvilke elementer ved planleggingen som bidrar til økt elevmuntlighet, for å gi et bidrag til samtalen om hvordan norske førsteklasselæreres høytlesingspraksis kan støttes.
For å undersøke dette har jeg gjennomført en kvalitativ casestudie med elementer fra aksjonsforskning. Jeg har observert to høytlesingsøkter, der den ene var planlagt og den andre ikke, for å kunne sammenlikne elevmuntligheten. I tillegg til dette har jeg utført et semistrukturert intervju med læreren der målet var erfaringsdeling rundt prosjektet.
Hovedfunnet i oppgaven er at elevmuntligheten økte når den litterære samtalen var planlagt. Videre har jeg sett på hvilke elementer ved planleggingen som kan ha bidratt til økt elevmuntlighet og funnet fire elementer. Disse er bokvalg, lærerens forberedelse til lesing, spørsmålene som blir stilt i den litterære samtalen samt endringer som blir gjort underveis.
Konklusjon og svar på problemstillingen ble at den planlagte litterære samtalen fungerer som dialogisk rom, fordi den legger til rette for at elevene kan snakke om noe konkret gjennom en gitt tekst og tilhørende spørsmål. Planleggingen må imidlertid ikke bli for styrende og det må være fleksibilitet for å følge opp relevante innspill fra elevene. Slik kan den litterære samtalen fungere som øvingsarena for både literacyferdigheter og muntlige ferdigheter. | en_US |
dc.description | Klarer ikke gjennomføre sak: Failed to perform step 1 in Navigate Stage 'Activate Adobe Reader + Click Center' on page 'Read PDF' - Unable to match any windows with the query terms | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/27762 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3908 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | begynneropplæring | en_US |
dc.subject | muntlighet | en_US |
dc.subject | muntlige ferdigheter | en_US |
dc.subject | høytlesing | en_US |
dc.subject | litterær samtale | en_US |
dc.subject | literacy | en_US |
dc.title | Høytlesing for økt muntlighet i førsteklasse - "... de pratet så mye mer enn jeg hadde forventet": En kvalitativ studie om hvordan planlegging av den litterære samtalen kan påvirke elevmuntligheten under høytlesing | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |