Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBertella, Giovanna
dc.contributor.authorTeitsdóttir, Úlvhild
dc.date.accessioned2022-12-12T07:36:17Z
dc.date.available2022-12-12T07:36:17Z
dc.date.issued2022-05-30
dc.description.abstractEt økende antall kunnskapsarbeidere og IT-næringens mangel på arbeidskraft, foretar seg samtidig som vi retter oss mer og mer mot en kunnskapsbasert økonomi. Behovet for å øke forståelsen av ledelse og hvilke faktorer driver motivasjonen hos kunnskapsarbeiderne i IT-næringen vokser derfor også. Denne masteroppgaven er en empirisk studie innen ledelse og motivasjon, og med ledelse av kunnskapsarbeidere som fenomen undersøker jeg følgelig problemstillingen: «Hvordan arbeider IT-organisasjoner på Færøyene med ledelse og motivasjon av kunnskapsarbeidere?». Organisasjonene som denne studien inndrar befinner seg i IT næringen på Færøyene, som opplever stor vekst og høy interesse lokalt for tiden, på lik linje med andre Europeiske land. Jeg har derfor med hjelp av kvalitative dybdeintervjuer, gjennomført ustrukturerte samtaler med tre kunnskapsarbeidere og fire ledere fra denne næringen, for å besvare oppgavens problemstilling. Ledelse blir gjennom denne studien sett på som innflytelse, påvirkning og som kollektive prosesser som skjer sosialt, noe som preger oppgavens valg av teorier. Oppgaven trekker videre paralleller mellom teoriene relasjonell ledelse, distribuert ledelse og selvledelse til underliggende motivasjonsfaktorer hos kunnskapsarbeidere. Funnene kan oppsummeres med, at det for ledere handler om å finne balansen mellom ledelsesmekanismer som legger til rette for at verdier som videre bidrar til at motivasjonen hos medarbeidere fremtrer naturlig. Funnene viser også hvordan noen ledelsesteorier passer til motivasjonsfaktorer hos kunnskapsarbeidere. Studien nyanserer derfor forståelsen av fenomenet og komplementerer det teoretiske rammeverket. Ledere av kunnskapsarbeidere i IT-organisasjoner bør avdekke medarbeidernes motivasjonsfaktorer, for å forstå hva de drives av og legge til rette for at disse kan vokse frem naturlig.en_US
dc.descriptionKlarer ikke gjennomføre sak: Failed to perform step 1 in Navigate Stage 'Activate Adobe Reader + Click Center' on page 'Read PDF' - Unable to match any windows with the query termsen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27780
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleLedelse og motivasjon i kunnskapsintensive organisasjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)