Lytte fram forundringsøyeblikk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/28130Dato
2023-01-05Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
I denne artikkelen reflekterer vi over hvordan den lyttende pedagogen i gjensidig dialog med barn, ved hjelp av pedagogisk dokumentasjon, kan fange barns forundringsøyeblikk under tilegnelsen av trinn i lytteprosessen. Med utgangspunkt i en praksisfortelling med sang- og lytteaktiviteter, beskriver vi lyttetrinnene hos barn og reflekterer over deres forundringsresponser når de møter noe nytt. Forundringsresponsene beskrives som lyttemarkører og empirien er hentet fra én konkret lyttesituasjon. Resultatet viser at 3–6-åringer har synlige markører som kan knyttes til lyttetrinnene. Pedagogisk dokumentasjon viser at lyttemarkørene for trinnene forstå, huske og evaluere overlapper, som vanskeliggjør å avgjøre hvilket trinn de representerer. Derav presenterer vi synspunktet at lytteprosessen best lar seg beskrive sekvensvis. Formålet med artikkelen er å bidra til metodeutvikling for identifisering av skjulte trinn i barns lytteprosess. Samtidig er det et mål å framstille pedagogisk dokumentasjon som et demokratisk og hensiktsmessig redskap for å undersøke barns tilegnelse av lytteferdigheter.
Forlag
Cappelen Damm AkademiskSitering
Nordli IC, Skog K. Lytte fram forundringsøyeblikk. Nordisk Barnehageforskning. 2022;19(4):163-182Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)