dc.contributor.author | Nordli, Ingrid C. | |
dc.contributor.author | Skog, Kristian | |
dc.date.accessioned | 2023-01-10T13:51:11Z | |
dc.date.available | 2023-01-10T13:51:11Z | |
dc.date.issued | 2023-01-05 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen reflekterer vi over hvordan den lyttende pedagogen i gjensidig dialog med barn, ved hjelp av pedagogisk dokumentasjon, kan fange barns forundringsøyeblikk under tilegnelsen av trinn i lytteprosessen. Med utgangspunkt i en praksisfortelling med sang- og lytteaktiviteter, beskriver vi lyttetrinnene hos barn og reflekterer over deres forundringsresponser når de møter noe nytt. Forundringsresponsene beskrives som lyttemarkører og empirien er hentet fra én konkret lyttesituasjon. Resultatet viser at 3–6-åringer har synlige markører som kan knyttes til lyttetrinnene. Pedagogisk dokumentasjon viser at lyttemarkørene for trinnene forstå, huske og evaluere overlapper, som vanskeliggjør å avgjøre hvilket trinn de representerer. Derav presenterer vi synspunktet at lytteprosessen best lar seg beskrive sekvensvis. Formålet med artikkelen er å bidra til metodeutvikling for identifisering av skjulte trinn i barns lytteprosess. Samtidig er det et mål å framstille pedagogisk dokumentasjon som et demokratisk og hensiktsmessig redskap for å undersøke barns tilegnelse av lytteferdigheter. | en_US |
dc.identifier.citation | Nordli IC, Skog K. Lytte fram forundringsøyeblikk. Nordisk Barnehageforskning. 2022;19(4):163-182 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2097725 | |
dc.identifier.doi | 10.23865/nbf.v19.238 | |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/28130 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.relation.journal | Nordisk Barnehageforskning | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Lytte fram forundringsøyeblikk | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |