Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordli, Ingrid C.
dc.contributor.authorSkog, Kristian
dc.date.accessioned2023-01-10T13:51:11Z
dc.date.available2023-01-10T13:51:11Z
dc.date.issued2023-01-05
dc.description.abstractI denne artikkelen reflekterer vi over hvordan den lyttende pedagogen i gjensidig dialog med barn, ved hjelp av pedagogisk dokumentasjon, kan fange barns forundringsøyeblikk under tilegnelsen av trinn i lytteprosessen. Med utgangspunkt i en praksisfortelling med sang- og lytteaktiviteter, beskriver vi lyttetrinnene hos barn og reflekterer over deres forundringsresponser når de møter noe nytt. Forundringsresponsene beskrives som lyttemarkører og empirien er hentet fra én konkret lyttesituasjon. Resultatet viser at 3–6-åringer har synlige markører som kan knyttes til lyttetrinnene. Pedagogisk dokumentasjon viser at lyttemarkørene for trinnene forstå, huske og evaluere overlapper, som vanskeliggjør å avgjøre hvilket trinn de representerer. Derav presenterer vi synspunktet at lytteprosessen best lar seg beskrive sekvensvis. Formålet med artikkelen er å bidra til metodeutvikling for identifisering av skjulte trinn i barns lytteprosess. Samtidig er det et mål å framstille pedagogisk dokumentasjon som et demokratisk og hensiktsmessig redskap for å undersøke barns tilegnelse av lytteferdigheter.en_US
dc.identifier.citationNordli IC, Skog K. Lytte fram forundringsøyeblikk. Nordisk Barnehageforskning. 2022;19(4):163-182en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2097725
dc.identifier.doi10.23865/nbf.v19.238
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28130
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.journalNordisk Barnehageforskning
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleLytte fram forundringsøyeblikken_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)