Miljøsertifisering av reiselivsbedriften - hvilken verdi har det for organisasjonen?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/28167Date
2022-11-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Sundstrøm, HeleneAbstract
Miljømerking av reiselivsbedrifter er blitt mer og mer vanlig og anses som en viktig bidragsyter i det å gjøre reiselivsnæringa mer bærekraftig. Det er i Norge i dag flere ulike merkeordninger og på verdensbasis snakker man om at det finnes over hundre ulike miljømerker. Samtidig som praksisen med å jobbe fram miljøsertifiseringer i reiselivsbedrifter brer om seg, øker også diskusjonene rundt en grønnvasking av næringa. Kritiske røster påpeker at utslippene av CO2 kanskje ikke går nevneverdig ned selv om flere og flere bedrifter nå kan skilte med å være miljøsertifiserte. Det er også usikkert hvorvidt kunden legger særlig vekt på dette i sin kjøpsprosess. Formålet med oppgaven er å bidra med kunnskap om hva som er motivasjonen for bedrifter i reiselivsnæringa til å jobbe med miljøsertifisering. Er det fordi man tenker at det er for å komme gjesten i møte, eller er det andre krefter i bedriftenes omgivelser som leder til dette? Jeg har gjennomført en kvalitativ intervjuundersøkelse med fire informanter i bedrifter av ulik størrelse og med ulike fokus på miljøarbeidet. I første del av oppgaven presenteres ulike teoretiske perspektiver på merkeordninger, bærekraftig reiseliv, bærekraftig forvaltning, ansvarlig reiseliv, produktutvikling og forbrukeratferd. Videre presenteres funn i forhold til motivasjon og årsaker til at de spurte har valgt å jobbe fram miljøsertifiseringer. Oppgaven kan bidra med noe innsikt og en viss forståelse for hvorfor denne bølgen av miljøsertifisering nå brer om seg. Funn i denne undersøkelsen peker i retning av at det ikke nødvendigvis er gjesten eller kunden som står i fokus når bedriften velger å jobbe med å sette miljøarbeidet sitt i system. Det er kanskje heller krav fra samarbeidspartnere, leverandører og en forventning om at dette vil komme som et krav eller en trend i framtiden.
Nøkkelord: Bærekraftig reiseliv, ansvarlig reiseliv, miljømerking, grønnvasking og produktutvikling
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: