Trøstens stille stemme i helsesykepleiekonsultasjoner
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/28230Dato
2022-12-13Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Å gi trøst er en integrert del av sykepleie, og å få trøst er et grunnleggende menneskelig behov. I dette vitenskapelige essayet ser vi nærmere på hvordan fenomenet trøst kommer til uttrykk i norsk helsesykepleiepraksis. Helsesykepleiere i Norge yter ikke pleietjenester, men tilbyr helsefremmende og forebyggende helsetjenester til barn og unge mellom 0 og 20 år. Deres omsorgspraksis har blitt beskrevet som usynlig. Hensikten med artikkelen er å utforske hvordan trøst kommer til uttrykk i helsesykepleiekonsultasjoner på helsestasjon for barn og ungdom og i skolehelsetjenesten. Eksempler fra empirisk forskning er utgangspunktet for refleksjonene og tolkningen. Levinas filosofi bidrar til å forstå trøst som en respons til et annet menneskets sårbarhet. Tolkningsprosessen har vist at det å snakke med, berøre og lytte til kan være en trøst når helsesykepleieren er oppriktig og viser at hun bryr seg med sin personlige og profesjonelle tilstedeværelse.
Forlag
Septentrio Academic PublishingSitering
Clancy, Laholt. Trøstens stille stemme i helsesykepleiekonsultasjoner. Nordisk tidsskrift for helseforskning. 2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)