Show simple item record

dc.contributor.advisorJensen, Thor Øivind
dc.contributor.authorPettersen, Mattis
dc.date.accessioned2023-01-24T07:22:07Z
dc.date.available2023-01-24T07:22:07Z
dc.date.issued2022-11-29en
dc.description.abstractDigital transformasjon har fått økt fokus det siste tiåret og det jobbes iherdig for å utnytte seg av fordelene dette gir. Tall for etablert industri viser en suksessrate helt ned mot 4 prosent (McKinsey & Company, 2018). Studiens hensikt er å gi økt kunnskap om hvordan mellomledere som endringsagenter kan lykkes med å implementere digital transformasjon i et etablert industriselskap, med mål om å øke suksessraten ved implementering av digital transformasjon i virksomheter. Studien består av en teoridel med begrepstolkning og teoribasert vinkling på digitalisering og digitale transformasjoner. Videre er det tatt utgangpunkt i Kotters modell, som gjennom åtte steg skal sikre en vellykket endringsprosess. Endringer og implementering kan skape motstand og det er videre sett på viktigheten av mellomlederens rolle i endringsprosessen, med ett videre dypdykk i transformasjonsledelse før det avslutningsvis er sett på tre atferdskategorier. Studien er casebasert med kvalitativ metode hvor observasjon ble brukt for innsamling av data fra et digitaliseringsprosjekt ved Borregaard Fabrikker, kalt LivePlan. Observasjonsprosessen foregikk over tre faser, hvor hver av disse befant seg i «opptinings-, endrings- og nedfrysingsfase». Funnene viser at en godt analysert, gjennomarbeidet og kommunisert visjon, strategi og målsetning virker inn på de ansatte i endringsprosessen og gir direkte innvirkning på om endringsagenten lykkes eller ikke. Videre viser funnene at digital transformasjon er komplekst, med å inneha organisatoriske og teknologiske forhold som setter krav til mellomlederne som endringsagenter. I LivePlan er det tradisjonelle synet på styring og kontroll mer eller mindre fraværende, og peker heller i retning av fokus på mål, tillit og læring. I tillegg baserer prosjektet seg mer på mellomlederens evne til å forstå og sette seg inn i medarbeiderens tankemåter, følelser og holdninger. De sentrale funnene bunner ut i at (i) visjon som felles målsetning, (ii) læring og (iii) tid er elementer som virker på om mellomledere som endringsagenter lykkes med implementering av digital transformasjon eller ikke.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28358
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectDigital transformasjonen_US
dc.subjectEndringsagenten_US
dc.subjectImplementeringen_US
dc.subjectendringen_US
dc.titleMellomleder som endringsagent i en digital tidsalderen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)