Show simple item record

dc.contributor.advisorAndersen, Hege
dc.contributor.authorStokke, Henrik Bjørnland
dc.date.accessioned2023-01-24T07:24:09Z
dc.date.available2023-01-24T07:24:09Z
dc.date.issued2022-11-30en
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker om det er utøvd endringsledelse eller kriseledelse under koronapandemien. Selv om begge ledelsesformene handler om å innføre endringer i organisasjoner, er utførelsen og sluttilstandene forskjellige. Mens endringsledelse vil innføre permanente endringer, ønsker en med kriseledelse kun å innføre midlertidige endringer som har til hensikt å gjenopprette normalsituasjonen. Videre skiller selve utøvelsen av kriseledelse seg fra endringsledelse. Eksempelvis gjennom beredskapsplanlegging, organisering og krav til lederegenskaper. I tillegg til den anvendte ledelsesformen forsøker jeg å avdekke om respondentene opplevde perioden som en krise. For å besvare problemformuleringen gjennomførtes en enkeltcasestudie med et kvalitativt design. Oppgaven undersøker en barneskole i Bergen kommune. Det ble gjennomført tre dybdeintervju av representanter fra ledergruppen ved enheten. Intervjuene var semistrukturerte og fulgte en intervjuguide, samt at det ble stilt oppfølgingsspørsmål underveis. Studien har gjort flere funn som viser at perioden opplevdes som en krise for respondentene. Blant annet var tiden preget av usikkerhet, samt at både omfanget og alvorlighetsgraden til pandemien var overraskende. Intervjuene viser at beredskapsplanleggingen var lagt opp i henhold til problemløsingsmodellen, som også harmonerer med de fire nasjonale prinsippene for beredskap. Videre fant studien at kommunikasjonen i organisasjonen beveget seg fritt, samt at situasjonsforståelsen og beslutningsevnen ble forbedret underveis. Selv om analysen viser enkelte funn som indikerer at det er utøvde endringsledelse, er det nesten utvetydig at ledelsesapparatet praktisert kriseledelse under koronapandemien.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28362
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleLedelse under koronapandemien - Har det blitt utøvd kriseledelse eller endringsledelse?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)