Norsk som en del av et flerspråklig familierepertoar i en trespråklig familie
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/28373Dato
2022Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Johnsen, Ragni VikSammendrag
Denne artikkelen tar i bruk analysemetoder fra interaksjonell sosiolingvistikk for å studere hvordan en trespråklig familie innlemmer norsk ifamiliens flerspråklige repertoar, og hvordan norsk brukes som en res-surs for å konstruere familien som et sosialt fellesskap. Dataene blesamlet inn som en del av et større prosjekt om flerspråklige ungdommerog familier, og i denne artikkelen analyserer jeg egenopptak (cirka 10timer) fra en trespråklig familie. Fokusfamilien består av to foreldre ogfem barn mellom 3 og 18 år, som har flyttet til en nordnorsk by fra etland i Mellom-Amerika og bruker engelsk, spansk og norsk i dagliglivet.Ved hjelp av nære tur-for-tur-analyser av familieinteraksjon ser jeg påhvordan familiemedlemmene bruker flerspråklige ressurser, og da særligtrekk fra norsk, for å forhandle om sosiale posisjoneringer og for å konstruere familien som en sosial arena. Analysene viser at barna i familienofte posisjoneres som norskeksperter av foreldrene, og at foreldreneposisjonerer seg selv som innlærere. Analysene viser også hvordan norsktas i bruk i språklige praksiser i familien, og at enkelte familiemedlemmer fungerer som «katalysatorer» for bruk av norsk. Artikkelenviser altså hvordan denne flerspråklige familien tar i bruk alle sine språk-lige ressurser i hverdagslige aktiviteter som fellesmåltider.
Beskrivelse
Forlag
Novus forlagSitering
Johnsen. Norsk som en del av et flerspråklig familierepertoar i en trespråklig familie. NOA - Norsk som andrespråk. 2022;38(1):5-35Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)