Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.authorSellevoll, Vilde
dc.contributor.authorMørtberg, Anniken
dc.date.accessioned2023-01-30T13:00:40Z
dc.date.available2023-01-30T13:00:40Z
dc.date.issued2022-10-29
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er lærerstudenter med innagerende atferd, og deres opplevelser og erfaringer. Muntlig aktivitet er en stor del av skolehverdagen, og norskfaget har et særskilt ansvar for muntlige ferdigheter (Utdanningsdirektoratet, 2020). Det blir knyttet forventinger til at man blant annet skal delta i fremføringer og samtaler, og norsk muntlig er et eget vurderingsfelt hvor man får en egen karakter. For noen elever vil disse forventingene om muntlig aktivitet være en belastning i hverdagen, og skape stress og skolevegring. Vi mener at denne type stress er et tema som er viktig å belyse, da det kan være en utfordring for både eleven det gjelder og lærerne som prøver å få dem i tale. Innagerende atferd har et bredt utvalg av definisjoner, og oppgaven forholder seg hovedsakelig til Ingrid Lunds definisjon av begrepet. Masteroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan vil lærerstudenter som er mindre muntlig aktiv utøve lærerrollen, og hvilken forståelse har de av elever med en innagerende atferd? For å besvare problemstillingen utførte vi en kvalitativ studie, hvor vi intervjuet fem lærerstudenter. Ved bruk av intervju ønsket vi å få et dypere innblikk i informantenes opplevelser rundt sin fremtidige rolle som lærere, spesielt når det gjelder muntlig aktivitet. Vi fant ut at lærerstudentene var opptatt av å variere undervisningsmetoder. Dette for å skape engasjement for flest mulig elever. I tillegg vil det gi dem flere situasjoner som kan danne vurderingsgrunnlag for norsk muntlig. De fleste undervisningsmetodene vil kunne gjennomføres av alle med tilrettelegging. Lærerstudentene uttrykte også viktigheten av å skape et godt læringsmiljø for å gi elevene forutsigbarhet og trygghet. Dette vil være nyttig fordi trygghet er av stor betydning hos elever med en innagerende atferd. Å ha en god forståelse av elever med innagerende atferd, vil løfte lærerens kompetanse og håndteringsevner.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28424
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3901
dc.subjectLER-3901en_US
dc.title"Du må rekke opp hånda mer!"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)