Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.advisorEidissen, Thomas F.
dc.contributor.authorFoshaug, Kristine
dc.contributor.authorOlsen, Kent Jørgen
dc.date.accessioned2023-01-30T13:03:16Z
dc.date.available2023-01-30T13:03:16Z
dc.date.issued2022-10-31
dc.description.abstractHensikten med denne studien var å undersøke elevaktiviteten i en klasse hvor man innførte Chapin et al. (2009) og Kazemi og Hintz (2014) sine samtaletrekk som verktøy for elevaktiv kommunikasjon i klassen. Underveis i hele prosessen har problemstillingen vår: «Hvilken virkning kan innføring av samtaletrekk i matematikkundervisningen ha på elevene i en klasse?» vært i fokus og styrt valg vi har tatt langs veien. For å kunne finne svar på problemstillingen har vi hatt to forskningsspørsmål som hjelp i undersøkelsen. Det har vært: «På hvilke måter endrer elevaktiviteten karakter etter innføring av samtaletrekk?» og «Hvilken påvirkning kan samtaletrekk ha for elevenes motivasjon for matematikkfaget?». Studiet har vært en case-studie hvor vi har fulgt en klasse både før og etter innføring av samtaletrekk. Data er samlet inn ved hjelp av mixed methods der kvalitative data fra lærer- og elevinteraksjoner er samlet inn ved hjelp av observasjon med lyd og bildeopptak, samt at kvantitative data om elevers motivasjon er samlet inn fra spørreskjema. All data er samlet inn fra både før innføring av samtaletrekk og etter at samtaletrekk har vært benyttet i undervisning i tre måneder. Som teoretisk grunnlag for å kunne koble funnene opp mot teori, har vi sett nærmere på normer i klasserommet, ulike former for kommunikasjon, hva den nye læreplanen sier at elevene skal lære å beherske i dagens matematikkundervisning, samt ulike former for kompetanser som elevene trenger å få utviklet. For å se nærmere på forskningsspørsmålet om hvordan samtaletrekkene påvirker elevenes motivasjon, har vi også sett på hva teorien sier at motivasjon er, ulike former for motivasjonsindikatorer, hva som påvirker elevenes motivasjon og hva forskere trekker fram som kjennetegn på undervisning som øker motivasjonen til elevene. Analysen av kommunikasjonen i klasserommet er gjort med utgangpunkt i rammeverket for elev- og lærerinteraksjoner utarbeidet av Drageset og Allern (2021). Resultatene fra analysen viste at det var både likheter og forskjeller i elev- og lærerinteraksjoner før og etter innføring av samtaletrekkene. Analysen kan også tyde på at samtaletrekk kan ha betydning for elevenes motivasjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28426
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.subjectSamtaletrekken_US
dc.subjectKommunikasjonen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.titleInnføring av samtaletrekk i en klasse. En case-studie av hvilke virkninger innføring av samtaletrekk kan ha på elevene i en klasseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)