Show simple item record

dc.contributor.advisorDardanou, Maria
dc.contributor.advisorVambheim, Nils Vidar
dc.contributor.authorGreen, Tanita Anthi
dc.date.accessioned2023-01-30T13:05:09Z
dc.date.available2023-01-30T13:05:09Z
dc.date.issued2022-11-02
dc.description.abstractDenne studien er en del av min mastergrad i pedagogikk. Studien tok sikte på å undersøke hvilke gevinster som finnes ved å introdusere digital teknologi i planlagte aktiviteter i små grupper i barnehagen for barns kommunikasjon og sosiale utvikling. Oppgaven har et sosiokulturelt syn på barns utvikling med et spesielt fokus på barns utvikling gjennom leken. Barna i studien fikk utforske ulike apper på I-Pad og roboter. To av appene hadde fokus på å utvikle narrative ferdigheter gjennom å lage en fortelling og noen barn fikk spille det populære spillet Minecraft. Andre barn fikk utforske «Bee-bot» og «Blue-bot» på en alderstilpasset måte. Barnas alder varierte fra tre til fem år og gruppestørrelsene var fra to til seks barn. Et utvalg av barna deltok i barnesamtaler innledningsvis. Barnesamtalene viste at noen barn er spesielt interessert i spill. Disse barna kunne mye om tilgangen til skjermbasert teknologi i barnehagen og hadde god digital kompetanse i møte med nye apper på I-Pad. Disse barna ble ressurspersoner for de andre barna og bidro til at støtte andre barn i utvikling av digital kompetanse. Det ble også observert at barna som hadde tilgang til teknologi hjemme var flinke til å dele og la andre prøve å trykke på skjermen. Andre barn hadde interesse for å utforske digital teknologi, men hadde lite egen erfaring med det. Noen av disse barna hadde vanskeligheter med å dele på I-Pad, tok kontroll når det var andre som holdt skjermen eller ble frustrert dersom andre prøvde å trykke når det var deres tur. Andre spurte de mer kompetente barna om hjelp og ga skjermen fra seg for hjelp til å løse problemer. Barna mottok veiledning i å operere det digitale verktøyet innledningsvis. Etter kort tid klarte barna å operere I-Pad eller robot på egenhånd og satte i gang med lek. Når de møtte på problemer samarbeidet noen av barna for å finne løsningen sammen, mens andre ba om hjelp fra et mer kompetent barn eller en voksen. Hovedfunn i studien er: - Barna brukte kort tid med veiledning før de klarte å operere de teknologiske tingene. - Barna brukte fantasi og kreativitet når de mestret teknologien. - Det var mindre konflikt om nettbrettet når barna hadde lek som også inkluderte annet konkret materiell. - Barna brukte flere sider av språket i samspillet med støtte fra digital teknologi. - Barna som hadde god kjennskap til skjermbasert teknologi fungerte som en støtte for barna som ikke hadde brukt mye skjerm.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28427
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleTeknologi i arbeidet med kommunikasjon og sosial kompetanse i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)