Bærekraftskommunikasjon gjennom årsrapporter: En analyse av bærekraft i årsrapportene til børsnoterte selskaper
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/28855Date
2022-12-22Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Natlandsmyr, EirikAbstract
Oppgaven undersøker i hvilket omfang norske børsnoterte selskaper benytter sine årsrapporter til å kommunisere bærekraft. Studien tar utgangspunkt i de finansielle årsrapportene til 262 selskaper notert på Oslo børs.
Ved hjelp av hjelp av innholdsanalyseverktøyet MAXQDA er det valgt ut nøkkelord og kodet setninger som inneholder relevante bærekraftsord innenfor fire kategorier: generell bærekraft, miljømessige forhold, sosiale forhold og styresett-forhold. Basert på disse data har statistiske verktøy for sentraltendens, spredning, samvariasjon samt en regresjonsanalyse sett på omfanget av bærekraft i årsrapportene opp mot selskapenes sektor, størrelse og årsresultat.
Resultatet viser at det er en forskjell mellom de ulike sektorene, der sektorene forsyning, materialer og finans skiller seg ut med mest bærekraftsinnhold. Undersøkelsen viser at store selskap i større grad en små selskap bruker årsrapporten til å kommunisere bærekraft, og at dette også kan se ut til å være tilfelle på enkelte områder hos selskap med positivt driftsresultat.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: