Ulike perspektiver på språk ledsages av ulike anbefalinger om opplæring
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/28982Date
2023Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
På verdensbasis er det en økende prevalens av individer som får diagnosen autismespekterforstyrrelser. Tilgang på effektive intervensjoner er derfor avgjørende for en god prognose. Hvilken type
intervensjon som tilbys i Norge er avhengig av en rekke faktorer utover det at intervensjonen må
ha oppnådd status som empirisk støttet, som for eksempel preferanse hos profesjonelle. Denne
gjennomgangen drøfter og belyser to ulike perspektiver: kognitiv- og utviklingspsykologisk
tilnærming og atferdsanalytisk perspektiv. Perspektivene drøftes og sammenlignes med fokus på
intervensjoner som tilbys barn med autismespekterforstyrrelser for å etablere språkferdigheter,
mer spesifikt hvordan disse to tilnærmingene beskriver hvordan nye objekt-ord relasjoner oppstår tilfeldig––uten eksplisitt opplæring. Videre vil artikkelen diskutere og sammenligne de to
tilnærmingene med henblikk på relevante ulikheter og empirisk støtte. Det overordnede målet
med enhver intervensjon er selvstendig respondering og at barn med autismespekterforstyrrelser
lærer nye responser, uten behov for spesielt tilrettelagt opplæring. Derfor bør videre forskning
ha fokus på forskningsspørsmål som har til hensikt å styrke tilfeldig læring av språk, inntil at
barn med autismespekterforstyrrelser blir i stand til å lære fra sine naturlige sosiale omgivelser.
Description
Source at http://www.nta.atferd.no/Default.aspx.
Publisher
OsloMet - StorbyuniversitetetCitation
Olaff HSO, Larsen K. Ulike perspektiver på språk ledsages av ulike anbefalinger om opplæring. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). 2023;50(1):31-44Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)