Show simple item record

dc.contributor.advisorVittersø, Joar
dc.contributor.authorRui, Mira
dc.date.accessioned2023-05-02T07:41:00Z
dc.date.available2023-05-02T07:41:00Z
dc.date.issued2018-05-01
dc.description.abstractVi undersøkte om mediers fremstilling av debatten rundt oljeutvinning kan påvirke følelsesmessige opplevelse av lofotnatur. I en eksperimentell del av studien ble en randomisert halvdel av deltakerne presentert for avisoverskrifter som var positive til oljeutvinning i Lofoten. Den andre halvparten ble presentert for overskrifter som var negative. Deltakerne rapportere enighet eller uenighet med holdningen som ble uttrykt i overskriftene. Så ble alle presentert for de samme tre bildene med motiver fra kystlandskaper i Lofoten. Deltakerne anga hvor mye positive og negative følelser de opplevde mens de så på bildene. En flernivåanalyse viste ingen signifikant hovedeffekt på mellom-deltakernivå for manipulasjon av overskrifter på opplevelsen av bildene. Det var imidlertid en signifikant interaksjonseffekt på innen-gruppe nivå. Den viste at den eksperimentelle manipulasjonen hadde ulik virkning på de forskjellige bildene. På mellom-deltakernivå var det også en hovedeffekt av holdninger på de positive opplevelser av lofotnaturen: deltakere som var mot oljeutvinning rapporterte at naturbildene ga dem mer positive opplevelser. Det var ingen eksperimentelle funn for de negative følelsene. I en ikke-eksperimentell del av studien ble det funnet en positiv sammenheng mellom livstilfredshet og positive bildeopplevelsene. Den eneste unike effekten som var signifikant i modellen for negative emosjoner, var forholdet mellom suksessorientert materialisme og negative opplevelser. Våre funn samsvarer til en viss grad med tidligere forskning som viser svake, men signifikante sammenhenger mellom natur og positive emosjoner. Mulige forklaringer av disse funnene drøftes. Stikkord: materialisme, mvs, livstilfredshet, subjective wellbeing, positive og negative følelser, emosjoner, natur, mediepåvirkning, blue spaces, Lofoten.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29100
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262en_US
dc.titleKystnatur og livskvalitet: En empirisk studie med vekt på hvordan avisoverskrifter om oljeutvinning påvirker opplevelsen av naturbilder fra Lofotenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)