En jernbane i endring - En kvalitativ studie av hvordan organisasjonsidentiteten blir påvirket av jernbanereformen.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/29201Dato
2018-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Alsaker, AndréSammendrag
Oppgaven ser på hvordan en stor endring, i form av en reform, kan påvirke organisasjonsidentiteten i en organisasjon. 01.01.2017 opphørte Jernbaneverket som organisasjon, og de fleste ansatte ble overført til det nye statlige foretaket Bane NOR. Overføringen var et element i Jernbanereformen. Jeg ser på hvordan de ansatte i Bane NOR opplever sin identitet i organisasjonen, og hvordan de opplevde den i Jernbaneverket. Undersøkelsen har blitt gjort ved hjelp av kvalitative forskningsintervju av informanter ved Bane NOR. Ved hjelp av teori om endringer, organisasjonsidentitet og sosial identitetsteori er empirien analysert.
Konklusjonen er at endringen har hatt en effekt på organisasjonsidentiteten. Det er endringer i hvordan de ansatte identifiserer seg med organisasjonen. Bane NOR har tre uttrykte verdier: åpen, engasjert og profesjonell. Det er tydelig at informantene mener det er forskjell i alle disse tre verdiene før og etter endringen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: