Strategisk regnskapsanalyse av NorgesGruppen ASA
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/29304Dato
2022-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
An, WenSammendrag
Denne oppgaven tar utgangspunkt i spesifikt selskap, NorgesGruppen ASA (heretter kalt NorgesGruppen), som er Norges største dagligvarekjede. Dagligvarekjedene spiller en sentral rolle i Norges matforsyning. Problemstillingen med oppgaven er å analysere hvordan den økonomiske utviklingen har vært for NorgesGruppen i perioden 2016 til 2021 og hvordan fremtidsutsiktene til NorgesGruppen ser ut. Oppgaven foretar både en strategisk analyse og en kvantitativ regnskapsanalyse. I den strategiske analysen gjennomføres både ekstern og intern analyse som belyser organisasjonens ytre miljø og organisasjonens interne ressurser. I regnskapsanalyse har jeg beregnet ulike økonomiske nøkkeltall innen områdene rentabilitet, likviditet og soliditet som gir detaljert informasjon om den økonomiske utviklingen til organisasjonen. Datamaterialet for oppgaven er basert på sekundærdata, og det er disse dataene som danner grunnlaget for å besvare problemstillingen i denne oppgaven. Jeg konkluderer med at virksomhetens gode lønnsomhet er i hovedsak knyttet til dets sterke posisjon i det norske dagligvaremarkedet og en kombinasjon av stordriftsfordeler, kostnadseffektivitet og effektiv drift. Virksomhetens økonomiske prestasjoner og stilling er samlet sett god for NorgesGruppen i analyseperioden 2016-2021. Fremtidige lønnsomhetsutsikter til NorgesGruppen ser gode ut og virksomheten har store muligheter til å øke lønnsomheten i fremtiden ettersom de opererer i en bransje med gode fremtidsutsikter og de sitter på store verdier.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: