Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSundby, Jørgen
dc.contributor.advisorLillevoll, Kjersti
dc.contributor.authorHaakestad, Gjermund A.
dc.contributor.authorRingkjøb, Even L.
dc.contributor.authorStøver, Isak E.A.
dc.date.accessioned2023-07-11T10:01:43Z
dc.date.available2023-07-11T10:01:43Z
dc.date.issued2022-12-13
dc.description.abstractDenne kvalitative studien undersøkte hvordan institusjonsansvarlige ved norske institusjoner for høyere utdanning vurderer studenters skikkethet for yrket, samt hva de opplever som utfordrende ved disse vurderingene. Vurderingen er preget av skjønn, så systematisk og usystematisk variasjon ved vurderingene kan forventes. Studien var eksplorerende, med en dualistisk modell av kognisjon for beslutningstaking som bakteppe. 12 erfarne institusjonsansvarlige deltok i et semistrukturert intervju. Resultatene ble analysert gjennom refleksiv tematisk analyse. De fire hovedtemaene som framkom var: 1. Å sikre bedre vurderinger, 2. Forskjeller i alvorlighetsgrad, 3. Interaksjonen med studenten og 4. Tidligere erfaring og ny læring. Funnene tilsier at skikkethetsvurdering kan ansees som et eget ekspertdomene med mange kompliserende elementer som vanskeliggjør vurdering, for eksempel å måtte vekte forskjellig informasjon, forholde seg til mange følelser og strenge dokumentasjonskrav. Det ble fortalt om både bevisste og ubevisste grep for å overkomme utfordringer, blant annet systematisering, bruk av samarbeidspartnere og spesifikke holdninger til vurderingen. Funnene diskuteres med hensyn til hvordan de kan påvirke systematisk og usystematisk variasjon ved vurderingene. Implikasjoner er relevant for videre forskning på fagområdet, for eksempel med hypotesetestende design.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29618
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.titleUtfordringer og beslutningstaking i skikkethetsvurderingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)