Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFørde, Anniken
dc.contributor.authorJohnsen, Sander Moen
dc.date.accessioned2023-07-17T05:48:52Z
dc.date.available2023-07-17T05:48:52Z
dc.date.issued2023-05-14en
dc.description.abstractI mange norske byer planlegges det for nullvekst i personbiltrafikk, og mindre bilkjøring generelt. Årsaken er at Norge har satt seg store målsettinger om å kutte ned i nasjonale klimagassutslipp etter at Parisavtalen ble inngått i 2015, og reduserte utslipp fra trafikk er ett av områdene det skal planlegges for (Klima- og miljødepartementet (1) (2021). Tromsø er en av byene i Norge som forhandler frem en byvekstavtale med staten, med nullvekst i personbiltrafikk som overordnet mål. I respons har et boligbyggerlag i byen, BoNord, tatt seg et samfunnsansvar for å bidra til å oppfylle Norges målsettinger. Dette gjør de ved å etablere en bildelingstjeneste enkelt kalt for Dele, som er det første av sitt slag i Nord-Norge, som etter hvert skal inkludere andre delingstjenester i framtiden. Ifølge dem selv er dette en begynnelse på delingsøkonomi gjennomført i praksis, som kan gi bærekraftige effekter for byen og for innbyggerne (BoNord 2022 (1 og 2)). Ifølge Tromsø-områdets regionråd (2013) er bilen et veldig viktig fremkomstmiddel i regionen ettersom det er store avstander og mangel på andre alternativer. Formålet med dette mastergradsprosjektet er å undersøke hvordan det er å sette i gang et alternativt mobilitetsprosjekt som Dele i Tromsø, et bilavhengig samfunn hvor det viktigste fremkomstmidlet skal begrenses. På grunn av at Dele er en tjeneste i oppstartsfasen, er det lite implikasjoner. Oppgaven er en kvalitativ studie hvor data har blitt samlet inn ved bruk av ulike former for semi-strukturerte intervjuer. Dette innebærer blant annet ‘drive-and-talk-intervju’ og dør-til-dør intervjuer. Teoretisk lener oppgaven seg på teori om bærekraftig mobilitet, bildeling, motivasjon til å forandre mobilitetsvaner, delingsøkonomi og tilrettelegging. All teorien vil bli bruk gjennomgående i hele oppgaven, samtidig som det er overvekt av enkelte teorier i hvert av de tre analysekapitlene. Disse kapitlene skal hver for seg svare på hvert av de tre forskningsspørsmålene denne oppgaven stiller. De viktigste funnene som kommer fra hvert av kapitlene er at bildeling virker ‘up and coming’, at det offentlige er veldig positiv til det og foreløpig er det ikke spesifikke tilrettelegginger, for å motivere til bildeling må tjenesten være et likeverdig alternativ med mindre det oppstår uforutsette hendelser. Til sist har bildeling flere roller å spille i bærekraftig utvikling, for det offentlige, individer og virksomheter.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29674
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSPL-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Planleggingshistorie, -teori og -metodikk: 231en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Planning history, planning theory and planning methodology: 231en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237en_US
dc.titleDelebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekteren_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)