dc.contributor.advisor | Vassdal, Terje | |
dc.contributor.author | Arnesen, Fredd Karl | |
dc.date.accessioned | 2011-03-22T09:03:51Z | |
dc.date.available | 2011-03-22T09:03:51Z | |
dc.date.issued | 2010-12-10 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven analyseres effektiviteten i kundefunksjonen til norske kraftnettselskaper, med hovedfokus på Troms Kraft Nett AS (heretter kalt TKN). I kundefunksjonen inkluderes kundeservice, abonnement, avregning og måling.
Datamaterialet som jeg anvender er hentet fra Norges Vassdrags- og Energidirektorat
(heretter kalt NVE). Jeg anvender videre data fra den såkalte note seks i NVE-regnskapet for 2008. Analysen utføres for kundefunksjonen i distribusjonsnettet i og med at alle kunder i praksis er tilhørende dette spenningsnivået.
Etter at outliers er fjernet, er det 70 nettselskaper med videre i analysene. Med en modellspesifikasjon som har tre inputs og to outputs, så er dette innenfor regelen om at antall enheter i analysen skal være større eller lik tre ganger summen av variabler (input og output).
Resultatene viser at TKN i sin kundefunksjon har et samlet effektiviseringspotensial på ca. 38 %. Det betyr at kostnadene kan reduseres med 38 % for at TKN skal være like effektive som de beste i bransjen. Det oppgitte effektivitetsmålet er en relativ størrelse, målt mot de beste i bransjen. Med det menes det at effektiviseringspotensialet godt kan være større enn de 38 % som jeg har påvist, dersom det fins generell inneffektivitet i bransjen. 9 % av potensialet skyldes sløsing, og kalt teknisk ineffektivitet, og bør kunne hentes inn på kort sikt. TKN er av for stor skala, og det er påvist at kostnadene i kundefunksjonen kan reduseres ytterligere 31,5 %, om riktig skala oppnås. Det er imidlertid urealistisk å dele kundefunksjonen opp i mindre deler for å bli skalaeffektiv.
De mest velegnede rollemodellene som er realistiske referanser for prestasjonsforbedringer innen kundefunksjonen er Energiselskapet 1 Follo Røyken AS og Fredrikstad Energinett AS.
Det er ikke påvist stordriftsfordel i kundefunksjonen, og det er heller ikke påvist ytre faktorer som forklarer sammenhengen mellom effektivitet og størrelse. Forklaringen kan selvfølgelig ha sin årsak i faktorer som ikke er tatt hensyn til i modellen | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/2982 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_2713 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2010 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3906 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en |
dc.subject | Troms Kraft Nett AS | en |
dc.subject | Kundefunksjon | en |
dc.subject | Monopol | en |
dc.subject | Effektivitet | en |
dc.subject | Benchmarking | en |
dc.title | Benchmarking av kundefunksjonen til Troms Kraft Nett AS. | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |