Viser treff 1346-1365 av 7111

    • Driving safety: Investigating the cognitive foundations of accident prevention 

      Tapia, Jose L.; Dunabeitia Landaburu, Jon Andoni (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-10-21)
      Driving is a crucial aspect of personal independence, and accurate assessment of driving skills is vital for ensuring road safety. This study aimed to identify reliable cognitive predictors of safe driving through a driving simulator experiment. We assessed the driving performance of 66 university students in two distinct simulated driving conditions and evaluated their cognitive skills in ...
    • Drivkrefter for endringer av Kystverket. Hva driver frem endringer av Kystverket og kan de sees igjen i dagens organisering? 

      Hansen, Jan Morten; Rotnes, Audhild Ninni (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      Tema for denne masteroppgaven er drivkrefter for endringer i Kystverket. Vi har i denne oppgaven et ønske om å se nærmere på hva som driver frem endringer av Kystverket, hvordan de begrunnes og om de kan finnes igjen i dagens organisering. Som grunnlag for å forstå organisasjonsendringene i Kystverket har vi valgt å gjøre dette med utgangspunkt i tre organisasjonsteoretiske prinsipper; Det rasjonelle-, ...
    • Drivkrefter og idéoverføring i endringsprosesser. En organisasjonsteoretisk studie av Sør-Varangermodellens reise 

      Kubban, Randi Lovise; Kurthi, Anita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-11)
      Tema for denne mastergradsoppgaven er endringer i offentlige organisasjoner. Den tar for seg en organisasjonsutviklingsprosess i Sør-Varanger kommune over en tiårsperiode fra 2005, hvor kommunen innførte tonivåorganisering. Hovedfokuset i studien har vært på motivasjon for at organisasjoner velger å omorganisere, og hvordan endringer bør implementeres for at de skal få virkning i organisasjonen. ...
    • Drowning “into” the river in North Sámi : uses of the Illative 

      Svenonius, Peter (Conference object; Konferansebidrag, 2010)
    • Drømmelæreren - en kvalitativ studie om ulike elevers drømmelærer 

      Bjørklund, Ulrikke Elise Nilsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Jeg har i min oppgave tatt for meg hvordan ulike elever beskriver det mye omdiskuterte begrepet drømmelærer. Problemstillingen min lyder «På hvilken måte beskriver ulike elever sin drømmelærer?». Å være lærer handler i stor grad om bruk av klasseledelse. Klasseledelse et høyaktuelt tema i dagens skole som omfavner mye. Jeg valgte derfor ut hovedkategorier innenfor temaet som jeg mener er relevant i ...
    • Drømmen om en ny stamnetthavn i Sør-Varanger kommune. Om forhandlinger, forviklinger og veien mot målet 

      Henriksen, Steinar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-16)
      I nordområdepolitikken har satsingen på skipsfart, næringsutvikling og naturressurser stått sentralt. Havet er bindeleddet mellom maritime aktiviteter og samarbeid på tvers av landegrensene. Utviklingen av sjønære havneområder blir viktig i denne sammenhengen. Kirkenes har naturlige forutsetninger med sine isfrie dypvannshavner, og sin nærhet til Russland og Finland. I en konkurranse mellom mange ...
    • Drømmen om en verden uten menneskehandel. En sosiologisk analyse av hvordan ulike problemforståelser av menneskehandel blir påvirket av konteksten de utvikles i 

      Larssen, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06)
      Menneskehandel er et fenomen som er blitt mer og mer omtalt og forsket på de siste årene. Fokuset på temaet har vært enormt og innsatsen for å bekjempe denne handelen med kvinner har vært stor både nasjonalt og internasjonalt. Denne oppgaven omhandler handel med kvinner til prostitusjon og Norges forsøk på å håndtere dette. Gjennom å definere menneskehandel som et sosialt problem benytter oppgaven ...
    • Du herlige, kjedelige ungdomstid : om ungdoms streben etter innlemmelse 

      Waage, Trond (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1994)
    • «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget 

      Fossli, Sofie Pernille Nilsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne kvalitative studien tar for seg elevers erfaringer i møte med samisk innhold i norskfaget. Hensikten med studien er å undersøke, kartlegge og få kunnskap om hvilke opplevelser og tanker elever i dag har med samisk tematikk i opplæringa i norsk. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke opplevelser, tanker og erfaringer har elever med opplæringa om samisk tematikk i norskundervisninga? For ...
    • "Du kan ikke gå helt til bunnen, for den finnes ikke". En kvalitativ studie av hva fagfornyelsens vektlegging av dybdelæring kan bety for arbeidet med skjønnlitteratur på ungdomstrinnet 

      Hansen, Kjersti (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      I denne kvalitative studien har vi studert prosessen med implementeringa av fagfornyelsen og dens vekting av dybdelæring i norskfaget. Formålet med studien har vært å studere hva denne vektlegginga kan bety for arbeidet med skjønnlitteratur på ungdomstrinnet. Gjennom en diskursanalytisk tilnærming har vi studert tre ulike diskurser og hvordan disse omtaler metaforene dybde, bredde og overflate i ...
    • «Du lykkes hvis du er den middels eleven» En kvalitativ casestudie om ungdomsskolelæreres tilpasning av undervisning for elever med stort læringspotensial i matematikk 

      Søderholm Kuraas, Julie Mathilde (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan ungdomsskolelærere praktiserer tilpasset opplæringen knyttet til elevgruppen elever med stort læringspotensial i matematikk. Hensikten med studien er å tette kunnskapshull, men også øke min egen kompetanse rundt dette temaet. Målet med studien er å undersøke hvordan ungdomsskolelærere tilrettelegger undervisningen for elevene med stort læringspotensial i ...
    • "Du må finne dæ sjøl". En studie av identitet, holdninger og skoletilhørighet blant ungdom i Tromsø 

      Leming, Lina Bjerre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-03)
      Enkelte identitetsteorier i nyere tid har vektlagt en forståelse av enkeltindividet som fritt til å velge identitet ubegrenset (Giddens, 1991), mens andre hevder at bakgrunn og tidlig sosialisering implisitt vil legge føringer for valg og framtid (Bourdieu, 1995). Formålet med denne avhandlingen er å undersøke hvordan en gruppe ungdommer utvikler identitet igjennom valg av, og tilhørighet til skole. ...
    • "Du må rekke opp hånda mer!" 

      Sellevoll, Vilde; Mørtberg, Anniken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-29)
      Temaet for denne oppgaven er lærerstudenter med innagerende atferd, og deres opplevelser og erfaringer. Muntlig aktivitet er en stor del av skolehverdagen, og norskfaget har et særskilt ansvar for muntlige ferdigheter (Utdanningsdirektoratet, 2020). Det blir knyttet forventinger til at man blant annet skal delta i fremføringer og samtaler, og norsk muntlig er et eget vurderingsfelt hvor man får en ...
    • Du må være litt som en blekksprut. En studie om sammenhenger mellom dramafaglig undervisningsmetode og proaktiv klasseledelse 

      Andersen, Kamilla Dyrstad; Paulsen, Vilde Flermoen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Drama kan for mange virke litt skremmende, og det å skulle være klasseleder når en slik arbeidsmetode integreres i læringsarbeidet kan føles som en utfordrende oppgave. Man tenker ofte tilbake på skuespill, teater eller fremføringer foran andre. Dette er bare en brøkdel av hva drama egentlig innebærer. Vi tror at mange kan kjenne seg igjen i det vi presenterer, og vi håper at studien kan bidra til ...
    • "Du trenger ikke være Lars Monsen". En studie om uteskolens utfordringer og muligheter 

      Larsen, Anders Strengen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-23)
      Temaet for denne masteroppgaven er læreres møte med uteskolens muligheter og utfordringer. Oppgaven kartlegger noen av de mange mulighetene og utfordringene som lærere kan oppleve ved bruk av uteskole som undervisningsmetode. Min egen interesse for uteskole som arbeidsmetode og stadige erklæringer fra universitetslærere om at arbeidsmetoden blir for lite brukt, fremkalte mitt ønske om å trekke frem ...
    • "Du tror de ser på deg, men de ser tvers gjennom deg". Blikk og sang i Olaug Nilssens Tung tids tale og Lars Amund Vaages Syngja 

      Stenvold, Ulrikke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      I denne oppgaven har jeg analysert og sammenlignet Olaug Nilssens Tung tids tale (2017) og Lars Amund Vaages Syngja (2012). Ved å se på motivene blikk og sang, har jeg drøftet hvordan foreldreperspektivet vises, hvordan det er en identitetstematikk knyttet til hvem de autistiske barna er, og hvordan foreldrene ser seg selv. Foreldrene skriver både om og til sine språkløse barn, og tolker derfor barna ...
    • "Du ønsker jo en dialog med så mange som mulig". Hvordan lærere jobber for å utvikle elevers muntlige ferdigheter i samfunnsfag 

      Veigård, Pia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-11)
      Tema for denne oppgaven er muntlighet, og problemstillingen jeg har undersøkt, er: Hvordan jobber lærere med å utvikle elevenes muntlige ferdigheter i samfunnsfag? Problemstillingen er undersøkt med et kvalitativt forskningsdesign, hvor metodene som er brukt er intervju og observasjon. Informantene er tre lærere som underviser i samfunnsfag på ungdomsskole. Vygotskys sosiokulturelle læringsteori ...
    • The dual role of the action researcher 

      Sandaunet, Anne Grete; Trondsen, Marianne Vibeke (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2008-10-05)
      This article aims to provide more insight into advantages and challenges of conducting action research with the intention to improve health care. Action research is distinctive in the sense that the researcher has a dual role as both researcher and implementer of the program studied. The article is based on two Norwegian action-oriented studies that aimed to explore the potential role of online ...
    • Duodji Matters: Comments on ‘Decolonizing Production: Healing, Belonging, and Social Change in Sápmi’ by Natalia Magnani and Matthew Magnani 

      Grini, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-07-06)
      The theory and practice of decolonization present an awkward paradox: How can social change occur in everyday life to disrupt state structures while entangled with the mundane, social, and institutional practices and representations that perpetuate state power? In Sápmi, the transborder Indigenous Sámi homeland, decolonization has been intertwined with the institutionalization of Sámi governance and ...
    • Dutch modality exclusivity norms for 336 properties and 411 concepts 

      Bernabeu, Pablo (Preprint; Manuskript, 2018)
      Part of the toolkit of language researchers is formed of stimuli that have been rated on various dimensions. The current study presents modality exclusivity norms for 336 properties and 411 concepts in Dutch. Forty-two respondents rated the auditory, haptic, and visual strength of these words. Mean scores were then computed, yielding acceptable reliability values. Measures of modality exclusivity ...