"Du trenger ikke være Lars Monsen". En studie om uteskolens utfordringer og muligheter
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18848Dato
2020-05-23Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Larsen, Anders StrengenSammendrag
Temaet for denne masteroppgaven er læreres møte med uteskolens muligheter og utfordringer. Oppgaven kartlegger noen av de mange mulighetene og utfordringene som lærere kan oppleve ved bruk av uteskole som undervisningsmetode. Min egen interesse for uteskole som arbeidsmetode og stadige erklæringer fra universitetslærere om at arbeidsmetoden blir for lite brukt, fremkalte mitt ønske om å trekke frem uteskole og gjøre flere oppmerksomme på dens potensial. Studien har en kvalitativ tilnærming, og dataen er innsamlet gjennom observasjon og intervju. Ved hjelp av informasjon hentet fra tre lærere med lang erfaring i bruk av uteskole besvarer jeg problemstillingen: Hvilke utfordringer og muligheter møter lærere ved å drive uteskole? og forskningsspørsmålet: Hvordan overkommer erfarne lærere de hindringene som oppstår? Studiens funn viser til at uteskolen tilbyr anvendbare muligheter og delvis eller helt overkommelige utfordringer. Gjennom kontinuerlig arbeid og god planlegging klarer de erfarne lærerne å gjennomføre uteskole jevnlig og som en fast del av ukeplanen. Møtene med nye utfordringer lar dem utvikle nye tenkemåter og strategier for senere håndtering av liknende situasjoner.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: