«Du lykkes hvis du er den middels eleven» En kvalitativ casestudie om ungdomsskolelæreres tilpasning av undervisning for elever med stort læringspotensial i matematikk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30355Dato
2023-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Søderholm Kuraas, Julie MathildeSammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan ungdomsskolelærere praktiserer tilpasset
opplæringen knyttet til elevgruppen elever med stort læringspotensial i matematikk.
Hensikten med studien er å tette kunnskapshull, men også øke min egen kompetanse rundt
dette temaet. Målet med studien er å undersøke hvordan ungdomsskolelærere tilrettelegger
undervisningen for elevene med stort læringspotensial i matematikk. Studien tar utgangspunkt
i følgende problemstilling:
- Hvordan tilpasser ungdomsskolelærere undervisningen for elever med stort
læringspotensial i matematikk?
Med følgende forskningsspørsmål:
- Hvordan identifiseres elever med stort læringspotensial i matematikk?
- Hvilke oppgaver gis elever med stort læringspotensial i matematikk?
- Hvordan beskriver lærerne sine erfaringer med denne elevgruppen?
For å kunne besvare denne problemstillingen og forskningsspørsmålene, ble det gjennomført
en kvalitativ casestudie. Intervju med lærerne, observasjon av lærerne og observasjon av
elevene med stort læringspotensial ble brukt som metode for å samle inn data, hvor
intervjuguide og observasjonsskjema ble utformet i forkant. Videre ble det gjennomført en
tematisk analyse av datamaterialet, som resulterte i fire hovedfunn med til sammen syv
delfunn.
Funnene viser at lærerne først identifiserer elevene med stort læringspotensial gjennom
kartlegging, gjennom kjennetegn, og gjennom foreldre og elevene selv som pådrivere.
Dersom elevenes læringspotensial identifiseres, tilrettelegger lærerne for elevene med stort
læringspotensial i hovedsak gjennom individuelle opplegg eller gjennom
problemløsningsoppgaver og List-oppgaver. Det framkommer videre i funnene at
ungdomsskolelærerne ofte treffer på lærere som mangler kompetanse i matematikkfaget, og
kompetanse knyttet til tilrettelegging for elevene med stort læringspotensial. Dette kan
resultere i dårlig tilrettelegging. Til slutt viser resultatene av studien at lærerne mener det er
mangel på tid i arbeidshverdagen, noe som kan resultere i lite eller ingen tilrettelegging for
elevene med stort læringspotensial.
På bakgrunn av de syv delfunnene, er jeg i stand til å trekke tre konklusjoner. Den første
konklusjonen er at dersom elevene med stort læringspotensial skal få den tilretteleggingen de
har krav på og behov for, er det viktig at lærerne identifiserer og anerkjenner disse elevene.
Den andre konklusjonen er at det er manglende kompetanse blant lærerne som underviser i
matematikk. Noe som kan ha betydning for læringsprosessen og utviklingen til elevene med
stort læringspotensial. Den tredje konklusjonen er at tilpasningen av undervisningen for
elevene med stort læringspotensial er tidkrevende. Lærerne har mye å ta hensyn til i en
arbeidshverdag, og det kan ofte dukke opp flere hendelser som krever tid. Noe som resulterer
i at tiden som skal brukes til å tilrettelegge undervisningen, går bort.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: