Viser treff 1892-1911 av 7111

    • ‘Extractivism as Rebordering: Dmitrii Savochkin’s Mark Sheider, Russo-Ukrainian Mining Literature and the Fragmentation of Post-Soviet Ukraine’ 

      Rogatchevski, Andrei (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-02-17)
      This essay examines the Russian-language novel Mark Sheider (2009) by the Ukrainian author Dmitrii Savochkin in the context of the classical American and European (Émile Zola, Upton Sinclair, George Orwell), as well as Russo-Ukrainian (Aleksandr Kuprin, Larisa Reisner, Vasilii Grossman, Boris Gorbatov, Fridrikh Gorenshtein) writing about mining. It identifies some topoi common to mining fiction and ...
    • Extramural English, with an emphasis on gaming, and Norwegian National test scores in English, 8th grade 

      Halvorsen, Elisabeth; Haaland, Therese J. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      In an increasingly globalized world, digital gaming has emerged, and learning English as a second language has changed towards being a language easily accessible in students out-of-school contexts. This thesis investigates if there are significant interactions between the participants extramural English language activities and the results on the NNT in English, 8th grade. English is a global language ...
    • EØS-avtalens påvirkning på Norges suverenitet. Hvordan, i hvilken grad og var noen klar over implikasjonene? 

      Lyngra, Magnus Kleppe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-08)
      Denne masteroppgaven tar for seg Norges suverenitet, og hvordan og på hvilken måte den har blitt påvirket av inngåelsen av EØS-avtalen. Dette har blitt undersøkt ved å se på blant annet stortingsdebatten rundt EØS-avtalen i 1992 og stortingsdebattene rundt datalagringsdirektivet og EUs tredje postdirektiv. Oppgaven vil gi deg et innblikk i disse debattene. Noen fryktet hva EØS-avtalen ville medføre ...
    • Én fugl i hånden er bedre enn ti i boka 

      Dreyer, Markus Kristoffer (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-31)
      I denne kvalitative studien ser jeg nærmere på hvordan én fugl i elevens hånd kan bidra til å engasjere i naturfag. Utvalget består av en 10. klasse hvor jeg som forsker har analysert tre selvlagde undervisningsøkter i naturfag. Ved bruk av intervju og tematisk analyse av disse har jeg fått en forståelse av hva som engasjerer elever i naturfag og hvordan nærmiljøet og ringmerking av ville fugler kan ...
    • Étude de sémantique cognitive pottiérienne dans le signe linguistique 

      Karlsen, Natalia Jevgenjevna Zenovskaia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
      Résumé La problématique du signe linguistique est très ancienne, mais toujours actuelle. Cela peut être expliqué par son lien étroit avec les questions philosophiques sur les relations entre les signes et la réalité, et avec l’activité cognitive et langagière humaine. Notre mémoire présente une synthèse objective des positionnements de Bernard Pottier sur et autour de la question du signe ...
    • Facebook - a Document Without Borders? 

      Skare, Roswitha; Lund, Niels Windfeld (Conference object; Konferansebidrag, 2014)
    • Facebook, dokumenter og virkeligheten. Et teoretisk perspektiv på dokumentutvikling 

      Mikalsen, Lill-Iren Gabrielsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Oppgaven tar for seg dokumentbegrepet utvikling, fra tidligste kjente betydning til de dokumenter vi finner i Facebook i dag. Gjennom analyser av eksempler fra et utvalg offentlige institusjoners Facebooksider og institusjonenes bruk av dokumenter innenfor Facebook, ser vi på hvordan den utbredte bruken av sosiale medier kan påvirke vår oppfatning av dokumenter og virkeligheten.
    • Facebook-revolusjonen og sosiale mediers rolle i samfunnet 

      Waaler, Andreas Skog (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-01)
      Sosiale medier har etablert seg som en selvsagt måte å kommunisere på, noe vi tar for gitt på lik linje med SMS, epost og mobiltelefon. En signifikant andel av den oppvoksende generasjon er på Facebook, Twitter, MSN og Youtube. Mediet sprer seg stadig ut i ny samfunnsstrata. Det begynner etterhvert å bli klart at sosiale medier har gjort noe med måten vi oppfatter verden, det som skjer på maskinen ...
    • Facilitating For a Conscious Awareness of Oneself Through Literature. Using 2001: A Space Odyssey as a facilitator in the classroom for enhancing student’s perspective taking and capacity to mentally time travel 

      Skare, Vebjørn Elvemo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      This thesis aims to show how literature can be used to facilitate a deeper understanding of ourselves and our imaginative mind, inside and outside the classroom. The novel that will be used as an example is Arthur C. Clarke’s renowned 2001: A Space Odyssey (1968). The novel revolves around Clarke’s worldview and prospections about the future, musing on the existential questions which have puzzled ...
    • Facilitating Interprofessional Collaboration on Electronic Medicines Management 

      Warth, Line Lundvoll; Dyb, Kari (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      Medicines are important for well-being. Thus, medication errors can have severe consequences, even death. Transfers between professionals and levels of care are a challenge in terms of medicines management. Norwegian governmental strategies encourage communication and collaboration between levels of care, and several initiatives are invested in to improve digital medicine management. In the project ...
    • Facilitating Output and Interaction through Task-Based Language Teaching 

      Gaare, Haakon (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      There are innumerable methodologies linked with instructed LT, each of which are based on whatever theoretical SLA rationale a researcher or teacher should fancy at a given time. In line with recent trends regarding learner-focused instruction and emphasis on communication and interaction, there has been a shift away from traditional teaching approaches linked with a structural linguistic syllabus. ...
    • Facilitation of critical thinking and ethical awareness by reading dystopian literature 

      Myrvang, Gabriel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      This thesis explores the potential of dystopian literature to facilitate critical thinking and ethical awareness, drawing on the theories of Martha Nussbaum and Wayne C. Booth to provide a theoretical framework for analysis. The study focuses on two classic dystopian novels, George Orwell's Nineteen Eighty-Four and Ray Bradbury's Fahrenheit 451. It analyzes how these novels invite reflections on ...
    • Faddervalg i fornorskningstid : faddervalg og etnisk tilhørighet i Storfjord 1859-1900 

      Pokorna, Michaela (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-15)
      Problemstillingen til oppgaven er hvordan fornorskningspolitikken innvirket i relasjoner mellom samer, kvener og nordmenn i et nord-norsk lokalsamfunn, og hvordan den påvirket måtten på hvilken foreldre valgte faddere for sine barn.
    • Fagfellevurdering : drøfting av mulige forbedringer 

      Wærp, Henning Howlid (Conference object; Konferansebidrag, 2009-11-18)
    • Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid 

      Øyum, Lisbeth; Fjørtoft, Siw Olsen; Letnes, Mari-Ann; Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim (Research report; Forskningsrapport, 2022)
      Prosjektet gir innsikt i hvordan profesjonsfelleskap i grunnskoler og videregående skoler jobber for at elevene skal oppleve Fagfornyelsens intensjoner, og hvordan lokale skolemyndigheter, skoleledelse, lærere og tillitsvalgte kan bidra til å styrke profesjonsfellesskapet i dette arbeidet.
    • Fagkompetanse – en nødvendighet for sjøoffiseren? Ett studie av spesialistbefalsordingens effekt på utøvende lederskap i Sjøforsvaret 

      Steinsland, Ole; Reksten, Arnt W. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-06-01)
      Hensikten med denne studien har vært å undersøke det utøvde lederskapet på Sjøforsvarets fartøyer i den hensikt å belyse hvorvidt innføringen av Ordningen for Militært Tilsatte (OMT) har påvirkning på dette. Studien omfatter fagfeltet organisasjon og ledelse og har følgende problemstilling: Hvilken betydning har ordningen for Militært Tilsatte (OMT) for utøvelse av lederskap på Sjøforsvarets ubåter, ...
    • Faglig kompetanse vs. teamorganisering av lærere på basen : hvilket tilbud får den enkelte elev ved spesialundervisning i matematikk? 

      Kjøndahl, Trude (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-15)
      Gjennom problemstillingen "hvilken betydning har teamorganisering av aldersblandete baser for spesialundervisning i matematikk" belyses følgende spørsmål i oppgaven: - Blir matematikklærere brukt til spesialundervisning i matematikk? - Blir spesialpedagoger brukt til spesialundervisning i matematikk? - Hva er avgjørende for hvilken kompetanse som ”benyttes”? - Samarbeides det mellom basene? - ...
    • Fagre og farlige fjell i flotte fellesskap. En studie av relasjoner og dynamikker blant skikjørere i Troms 

      Skille, Tarjei Tveito (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne studien undersøker hvordan ulike folk i stadig voksende toppturmiljøer i Troms nærmer seg vinterfjellet. Statistikken er tydelig; Troms har de dystreste tallene når det gjelder skredhendelser og -ulykker på nasjonal basis. Når man vet at aktiviteten innebærer risiko må det være noe sterkt som allikevel tiltrekker, når folk viselig enda oppsøker den. Teksten setter søkelys på de sensoriske, de ...
    • Fagsamtaler i ungdomsskolen. Et kasusstudium av prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale. 

      Meløe, Gisken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-23)
      Tema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale. Jeg har sett på hvordan systematisk arbeid med fagsamtaler i norsk kan bidra til å gi elevene tilgang til norskfagets tekster og språk. I den forbindelse ser jeg også nærmere på disse fire spørsmålene: Hva kan fagsamtale være? Hvilken plass kan arbeid med fagbegreper ha i fagsamtalen? Hvilke stillaser kan læreren bygge for å bidra ...
    • «The Fair Weather which All the Signs in the Sky Seem to Promise at Sea»: Water as a Soul’s Topography and a Discursive Memory Connector in the Trials of Persiles and Sigismunda 

      Poza Diéguez, Mónica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)
      Cervantes, en <i>Los trabajos de Persiles y Sigismunda</i>, emplea dinámicamente memoria e imaginatio y moderniza el género, por medio del uso de la <i>imitatio compuesta</i>. El agua, que en el Persiles adopta, entre otras, la forma del ‘mar’, los ‘ríos’, pero también del ‘hielo’, <i>vincula</i> las diversas aventuras que se suceden, así como el fluir narrativo, memorístico e imaginario, para ...