Fagsamtaler i ungdomsskolen. Et kasusstudium av prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15285Dato
2018-10-23Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Meløe, GiskenSammendrag
Tema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale. Jeg har sett på hvordan systematisk arbeid med fagsamtaler i norsk kan bidra til å gi elevene tilgang til norskfagets tekster og språk. I den forbindelse ser jeg også nærmere på disse fire spørsmålene: Hva kan fagsamtale være? Hvilken plass kan arbeid med fagbegreper ha i fagsamtalen? Hvilke stillaser kan læreren bygge for å bidra til kvalitet i fagsamtaler der hun selv ikke er til stede? Hvordan beskriver elevene sin egen læring i arbeidet med fagsamtaler?
I et begrenset kasusstudium har jeg kartlagt arbeidet med fagsamtale i norsk i en niendeklasse og sammenlignet ulike typer fagsamtaler som elevene gjennomførte uten læreren til stede. Undervisningsopplegget jeg har fulgt, har jeg kalt prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale. Funnene er beskrevet ved hjelp av Applebee og Langers fem kriterier for et godt stillas (1983) og Barnes’ begrep utforskende samtale og presenterende samtale (1992/2008). Jeg hevder at dette opplegget kan være et eksempel på «best practice» og at lærerne har funnet en metode som bidrar til at elevene oppnår tilgangskompetanse. Ved å beskrive mine funn og ved å vise fram en ny og systematisk måte å arbeide med muntlige ferdigheter på, håper jeg å kunne bidra til ny kunnskap om hvordan bevisst arbeid med muntlig kan arte seg.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Muntlige presentasjoner i norskfaget - noen lærersynspunkter. En kvalitativ studie av muntlige presentasjoner og det muntlige i presentasjonene
Prestbakk, Ingrid Helen Evensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne mastergradsoppgaven har som formål å se på hvilke tanker norsklærere i ungdomsskolen har om muntlige presentasjoner, og spesifikt det muntlige i presentasjonene. Følgende problemstilling undersøkes: Hvilke tanker har et utvalg norsklærere om muntlige presentasjoner og hvilket fokus får det muntlige i presentasjonene? Dette er videre undersøkt gjennom fem delproblemstillinger som fokuserer på ... -
Muntlige ferdigheter i skolen - et skudd som trenger vann for å spire. Et kvalitativt studie om begrepets forståelse i forskning og praksis
Storø, Lene; Sørvig, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Dette er et kvalitativt studie, hvor vi har forsket på hvordan muntlige ferdigheter blir forstått i forskning, teori og i tillegg hos to lærere på to forskjellige skoler. Vi hadde en hypotese om at de muntlige ferdighetene stilles i skyggen av de andre grunnleggende ferdighetene, selv om de likestilles i læreplanen. Gjennom et dypdykk i tematikken har vi sett hvor nødvendig arbeid og utvikling ... -
Ungdom mot bøteterror. Ungdommens perspektiv på kampen for opprettelsen av Ungdommens Hus i Tromsø, 1982-1984
Brodahl, Thomas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-10)Tredje mars 1984 åpnet Ungdommens Hus på brygga i Tromsø. Åpningen kom først etter omlag tolv år med krav fra ungdommens side om et eget hus å utfolde seg i. Tromsøungdommen hadde da blitt møtt med motvilje fra kommunalt hold helt siden begynnelsen av 1970-tallet, da ungdommen i byen først fremmet sine krav om et sted å være. Endelig hadde de fått et ungdomshus i Tromsø sentrum. Et hus som skulle ...