Muntlige presentasjoner i norskfaget - noen lærersynspunkter. En kvalitativ studie av muntlige presentasjoner og det muntlige i presentasjonene
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9553Date
2016-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Denne mastergradsoppgaven har som formål å se på hvilke tanker norsklærere i ungdomsskolen har om muntlige presentasjoner, og spesifikt det muntlige i presentasjonene. Følgende problemstilling undersøkes: Hvilke tanker har et utvalg norsklærere om muntlige presentasjoner og hvilket fokus får det muntlige i presentasjonene? Dette er videre undersøkt gjennom fem delproblemstillinger som fokuserer på følgende temaer; hva muntlige presentasjoner er, mål med presentasjonene, utfordringer, forventninger og forståelse for det muntlige. Studien har et kvalitativt forskningsdesign der semistrukturert intervju er brukt som metode. Fire norsklærere har blitt intervjuet om deres tanker rundt det aktuelle temaet.
Sentrale funn i prosjektet viser til at norsklærerne ikke har et tydelig og etablert begrepsapparat om muntlige presentasjoner. Noe som gjør det vanskelig å snakke om presentasjoner. Et fokus som framtrer i lærernes eksempler på muntlige presentasjoner, er innholdet som skal formidles. Det muntlige i presentasjonene tillegges lite mål og læring når man ser det i lys av mål om muntlig kompetanse og danning. Samtidig er ikke funnene i datamaterialet entydig, de viser heller til et sammensatt bilde.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item:
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Muntlige fortellinger som kilder : refleksjoner rundt teoretiske og metodiske aspekter ved bruk av muntlige kilder som inntak til identitet
Myklebost, Kari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2002-06-06)I oppgaven drøftes teoretiske og metodiske aspekter ved bruk av muntlige kilder som inntak til identitet i en historievitenskapelig sammenheng. Oppgaven tar utgangspunkt i en hypotese om at personlige og sterkt subjektive fortellinger som muntlige kilder ofte er, egner seg til analyse av selvforståelse. Drøftingene i oppgaven er basert på femten intervjuer med to generasjoner tromsøbeboere som var ... -
Vurdering av elevers matematiske kompetanse i muntlig eksamen. En utforskende studie av læreres oppfatninger om gjennomføring av muntlig eksamen og dens vurderingsmuligheter
Frydenlund, Tobias; Mathiassen, Julian V. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Hensikten med denne studien var først og fremst å finne ut om muntlig eksamen medførte særegne muligheter til å vurdere aspekt av matematisk kompetanse som er vanskelig å vurdere på skriftlige tester. Dette grunnet vår oppfatning av forskningslitteraturen rundt den norske muntlige matematikkeksamen som utilstrekkelig, og det store potensiale vi antok et slikt vurderingsinstrument kunne ha. For å ... -
Muntlig arbeid med sannsynlighet på videregående skole. En kvalitativ studie om bruk av muntlig aktivitet for å fremme elevers begrepsforståelse i sannsynlighet
Jørgensen, Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-29)Matematikkundervisningen i norsk skole er preget av individuelle arbeidsmåter og oppgaveregning. En konsekvens av dette er at elevene får liten mulighet til å bygge opp begrepsmessige strukturer. I denne studien har jeg sett nærmere på bruk av muntlig aktivitet i arbeid med sannsynlighet, og jeg har utført en kvalitativ studie med elever på første året i videregående skole. Problemstillingen min var ...