Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.authorMeløe, Gisken
dc.date.accessioned2019-05-10T13:42:54Z
dc.date.available2019-05-10T13:42:54Z
dc.date.issued2018-10-23
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale. Jeg har sett på hvordan systematisk arbeid med fagsamtaler i norsk kan bidra til å gi elevene tilgang til norskfagets tekster og språk. I den forbindelse ser jeg også nærmere på disse fire spørsmålene: Hva kan fagsamtale være? Hvilken plass kan arbeid med fagbegreper ha i fagsamtalen? Hvilke stillaser kan læreren bygge for å bidra til kvalitet i fagsamtaler der hun selv ikke er til stede? Hvordan beskriver elevene sin egen læring i arbeidet med fagsamtaler? I et begrenset kasusstudium har jeg kartlagt arbeidet med fagsamtale i norsk i en niendeklasse og sammenlignet ulike typer fagsamtaler som elevene gjennomførte uten læreren til stede. Undervisningsopplegget jeg har fulgt, har jeg kalt prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale. Funnene er beskrevet ved hjelp av Applebee og Langers fem kriterier for et godt stillas (1983) og Barnes’ begrep utforskende samtale og presenterende samtale (1992/2008). Jeg hevder at dette opplegget kan være et eksempel på «best practice» og at lærerne har funnet en metode som bidrar til at elevene oppnår tilgangskompetanse. Ved å beskrive mine funn og ved å vise fram en ny og systematisk måte å arbeide med muntlige ferdigheter på, håper jeg å kunne bidra til ny kunnskap om hvordan bevisst arbeid med muntlig kan arte seg.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15285
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040en_US
dc.subjectmuntligdidaktikken_US
dc.subjectMuntlige ferdigheteren_US
dc.subjectmuntligen_US
dc.subjectmuntligheten_US
dc.subjectprosessorientert muntligen_US
dc.subjectfagsamtaleen_US
dc.subjectfaglig samtaleen_US
dc.subjectutforskende samtaleen_US
dc.subjectpresenterende samtaleen_US
dc.subjectexploratory talken_US
dc.subjectpresentational talken_US
dc.subjectinterthinkingen_US
dc.subjectthinking toghetheren_US
dc.subjectarbeide med forståelseen_US
dc.subjectworking on understandingen_US
dc.subjecttenkespråken_US
dc.subjectpresentasjonsspråken_US
dc.subjectutforskeen_US
dc.subjectprosessorientert muntlig med fagsamtaleen_US
dc.subjectprosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtaleen_US
dc.subjectgrunnleggende ferdigheteren_US
dc.subjectbest practiceen_US
dc.subjecttekstkyndigheten_US
dc.subjectliteracyen_US
dc.subjecttenke sammenen_US
dc.subjecttilgangskompetanseen_US
dc.subjecttilgangen_US
dc.subjectkriterier for et godt stillasen_US
dc.subjectstillasen_US
dc.subjectstillas på makronivåen_US
dc.subjectDiskursene i samfunneten_US
dc.subjectstillasbyggingen_US
dc.subjectstillas på mikronivåen_US
dc.subjectDiskursen_US
dc.subjectsekundærdiskursen_US
dc.subjecttydelig formålen_US
dc.subjecttilpasset elevenen_US
dc.subjectstruktur som passer til formåleten_US
dc.subjectsamarbeidende rolleen_US
dc.subjectinternaliseringen_US
dc.subjectsamarbeidende lærerrolleen_US
dc.subjectlydopptak av fagsamtaleen_US
dc.subjectopptak av fagsamtaleen_US
dc.subjectGeeen_US
dc.subjectteksten_US
dc.subjectteksteren_US
dc.subjectfagspråken_US
dc.subjectordforråden_US
dc.subjectvitenskapelige begreperen_US
dc.subjecttenkning med språklige redskaperen_US
dc.subjectspontane begreperen_US
dc.subjectZPDen_US
dc.subjectspråklæringen_US
dc.subjecteksplisitt undervisningen_US
dc.subjectsystematisk undervisningen_US
dc.subjectbevisst arbeid med muntligheten_US
dc.subjectstøttende stillasen_US
dc.subjectlæreren som stillasen_US
dc.subjectVygotskijen_US
dc.subjectJerome Bruneren_US
dc.subjectLangeren_US
dc.subjectHammond and Gibbonsen_US
dc.subjectDouglas Barnesen_US
dc.subjectNeil Merceren_US
dc.subjectArthur Applebeeen_US
dc.subjectJudith Langeren_US
dc.subjectscaffoldingen_US
dc.subjectApplebee and Langeren_US
dc.subjectlivsformeren_US
dc.subjectlitterær fagligheten_US
dc.subjectfagligheten_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleFagsamtaler i ungdomsskolen. Et kasusstudium av prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)