dc.contributor.advisor | Bartnæs, Morten | |
dc.contributor.author | Meløe, Gisken | |
dc.date.accessioned | 2019-05-10T13:42:54Z | |
dc.date.available | 2019-05-10T13:42:54Z | |
dc.date.issued | 2018-10-23 | |
dc.description.abstract | Tema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale. Jeg har sett på hvordan systematisk arbeid med fagsamtaler i norsk kan bidra til å gi elevene tilgang til norskfagets tekster og språk. I den forbindelse ser jeg også nærmere på disse fire spørsmålene: Hva kan fagsamtale være? Hvilken plass kan arbeid med fagbegreper ha i fagsamtalen? Hvilke stillaser kan læreren bygge for å bidra til kvalitet i fagsamtaler der hun selv ikke er til stede? Hvordan beskriver elevene sin egen læring i arbeidet med fagsamtaler?
I et begrenset kasusstudium har jeg kartlagt arbeidet med fagsamtale i norsk i en niendeklasse og sammenlignet ulike typer fagsamtaler som elevene gjennomførte uten læreren til stede. Undervisningsopplegget jeg har fulgt, har jeg kalt prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale. Funnene er beskrevet ved hjelp av Applebee og Langers fem kriterier for et godt stillas (1983) og Barnes’ begrep utforskende samtale og presenterende samtale (1992/2008). Jeg hevder at dette opplegget kan være et eksempel på «best practice» og at lærerne har funnet en metode som bidrar til at elevene oppnår tilgangskompetanse. Ved å beskrive mine funn og ved å vise fram en ny og systematisk måte å arbeide med muntlige ferdigheter på, håper jeg å kunne bidra til ny kunnskap om hvordan bevisst arbeid med muntlig kan arte seg. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15285 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040 | en_US |
dc.subject | muntligdidaktikk | en_US |
dc.subject | Muntlige ferdigheter | en_US |
dc.subject | muntlig | en_US |
dc.subject | muntlighet | en_US |
dc.subject | prosessorientert muntlig | en_US |
dc.subject | fagsamtale | en_US |
dc.subject | faglig samtale | en_US |
dc.subject | utforskende samtale | en_US |
dc.subject | presenterende samtale | en_US |
dc.subject | exploratory talk | en_US |
dc.subject | presentational talk | en_US |
dc.subject | interthinking | en_US |
dc.subject | thinking toghether | en_US |
dc.subject | arbeide med forståelse | en_US |
dc.subject | working on understanding | en_US |
dc.subject | tenkespråk | en_US |
dc.subject | presentasjonsspråk | en_US |
dc.subject | utforske | en_US |
dc.subject | prosessorientert muntlig med fagsamtale | en_US |
dc.subject | prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale | en_US |
dc.subject | grunnleggende ferdigheter | en_US |
dc.subject | best practice | en_US |
dc.subject | tekstkyndighet | en_US |
dc.subject | literacy | en_US |
dc.subject | tenke sammen | en_US |
dc.subject | tilgangskompetanse | en_US |
dc.subject | tilgang | en_US |
dc.subject | kriterier for et godt stillas | en_US |
dc.subject | stillas | en_US |
dc.subject | stillas på makronivå | en_US |
dc.subject | Diskursene i samfunnet | en_US |
dc.subject | stillasbygging | en_US |
dc.subject | stillas på mikronivå | en_US |
dc.subject | Diskurs | en_US |
dc.subject | sekundærdiskurs | en_US |
dc.subject | tydelig formål | en_US |
dc.subject | tilpasset eleven | en_US |
dc.subject | struktur som passer til formålet | en_US |
dc.subject | samarbeidende rolle | en_US |
dc.subject | internalisering | en_US |
dc.subject | samarbeidende lærerrolle | en_US |
dc.subject | lydopptak av fagsamtale | en_US |
dc.subject | opptak av fagsamtale | en_US |
dc.subject | Gee | en_US |
dc.subject | tekst | en_US |
dc.subject | tekster | en_US |
dc.subject | fagspråk | en_US |
dc.subject | ordforråd | en_US |
dc.subject | vitenskapelige begreper | en_US |
dc.subject | tenkning med språklige redskaper | en_US |
dc.subject | spontane begreper | en_US |
dc.subject | ZPD | en_US |
dc.subject | språklæring | en_US |
dc.subject | eksplisitt undervisning | en_US |
dc.subject | systematisk undervisning | en_US |
dc.subject | bevisst arbeid med muntlighet | en_US |
dc.subject | støttende stillas | en_US |
dc.subject | læreren som stillas | en_US |
dc.subject | Vygotskij | en_US |
dc.subject | Jerome Bruner | en_US |
dc.subject | Langer | en_US |
dc.subject | Hammond and Gibbons | en_US |
dc.subject | Douglas Barnes | en_US |
dc.subject | Neil Mercer | en_US |
dc.subject | Arthur Applebee | en_US |
dc.subject | Judith Langer | en_US |
dc.subject | scaffolding | en_US |
dc.subject | Applebee and Langer | en_US |
dc.subject | livsformer | en_US |
dc.subject | litterær faglighet | en_US |
dc.subject | faglighet | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Fagsamtaler i ungdomsskolen. Et kasusstudium av prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |