Viser treff 347-366 av 7111

    • "Å mestre skolen er å mestre livet". En kvalitativ studie om hvordan arbeid med elevers selvoppfatning kan fremme livsmestring blant elever i barneskolen 

      Pettersen, Martine; Johansen, Marte Djupvik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne masteroppgaven belyses forhold som fremstår sentrale i arbeidet med elevers selvoppfatning, med tanke på å skulle fremme livsmestring hos elever i barneskolen. Målsettingen med studien er å bidra til ny og fremtidsrettet forskning på dette fagfeltet, i forkant av fagfornyelsen som gjelder fra høsten 2020. I søken etter sentrale forhold ses det på sammenhenger mellom samfunnets utfordringsbilde ...
    • Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen 

      Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Oppgaven tar for seg pedagogisk entreprenørskap som begrep og fenomen i dagens skole. I forskningsprosessen har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Kan entreprenørskap være svaret på hvordan skolen kan imøtekomme framtidens kompetansebehov?» Jeg ønsket å se på hvorvidt pedagogisk entreprenørskap vil være svaret på hvordan skolen kan ivareta framtidens kompetansekrav i forhold til ...
    • Å møte naturfaglige begreper med to språk. En casestudie av elevers bruk av samisk og norsk i samtaler rundt naturfaglige begreper 

      Mulder, Kari Marlene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      Denne casestudien undersøker hvordan tospråklige elever som snakker nordsamisk og norsk bruker begge språkene i samtaler rundt naturfaglige begreper. Casene i studien er to elevgrupper fra ungdomsskole og videregående skole. Formålet var å finne ut hvilke språklige praksiser elevene bruker, og hvordan de to språkene brukes for å søke etter eller uttrykke begrepsforståelse. Studien er forankret i ...
    • Å overleve som lærer. En studie om hvorfor lærere opplever det utfordrende å overleve i lærerrollen 

      Ellingsen, Peggy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Masteroppgaven tar for seg en intervjustudie om hvorfor lærere opplever det utfordrende å overleve i lærerrollen. Bakgrunnen for studien er at det er mange lærere som forlater eller slutter i yrket, både nyutdannede og erfarne lærer forlater yrket. Det er uro rundt lærerrollen og hvis dette fortsetter vil det bli et samfunnsproblem hvor Norge vil mangle 11.000 lærere i 2020. Trenden viser seg også ...
    • Å skape historie : et essay om historisk bevissthet 

      Kristensen, Ivar Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-15)
      Dette essayet handler om hva det vil si å skape historie. Det tar for seg hvordan forestillingen om en stor sammenhengende historie (den europeiske historien, eller historien overhodet ) oppstod sammen med en ny forståelse av hva det vil si å skape historie; hva som har kjennetegnet denne nye eller ”moderne” historieforståelsen, og hvordan den vil kunne affekteres hvis forestillingen om den store ...
    • "Å skape mening i konsolideringens navn". Den russiske revolusjonens hundreårsjubileum 

      Nielsen, Jens Petter (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      The centenary of the Russian Revolution is to be commemorated in 2017. This article concerns the Putin administration’s approach to history regarding the event. Generally speaking, Putin’s approach to history aims to use historical knowledge as a vehicle for the promotion of national unity, following the long period of disruption and decline after the dissolution of the Soviet Union in 1991. It is ...
    • Å skape rom for flerspråklighet. En studie av diskursive vilkår for barnehagens språklige praksis med flerspråklige barn 

      Pesch, Anja Maria (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2018-03-01)
      I denne studien utforskes diskursive vilkår for barnehagelærers språklige praksis med flerspråklige barn. Studien er en kvalitativ etnografisk kasusstudie av to barnehagers språklige praksiser, en i Nord-Norge og en i Tyskland. Studiens formål er å få større innsikt i hvordan forståelser av flerspråklighet i barnehagen skaper rom for barnehagelærers flerspråklige praksis og for samarbeid med barnas ...
    • Å skrive om fortidens samiske mennesker 

      Rasmussen, Siv (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)
      Hva ville fortidens samer si dersom de kunne lese det som er skrevet om dem? Ville de kjenne seg igjen i beskrivelsene, og ville de føle seg forstått? Eller ville de riste på hodet og si: – Nei, denne forfatteren vet jo ingenting om vårt egentlige liv. Vi forklarte jo dette for han presten som var her, men han har misforstått fullstendig.
    • Å skrive seg til lesing: En bedre tilpasning til elevmangfoldet? 

      Høidahl, Sofie Serine; Maribu, Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Bakgrunnen for denne oppgaven er fokuset på forskningsbaserte tilnærminger til skrive- og leseopplæringen som vi har blitt presentert for gjennom lærerutdanningen, og vår opplevelse av at mange lærere støtter seg til et systematisk bokstavprogram i den første skrive- og leseopplæringen. Formålet med studien har derfor vært å undersøke og belyse hvordan man kan legge til rette for at elevene kan ...
    • Å snakke med de døde. En studie i Ingvar Ambjørnsens novelle "Skallene" 

      Heldal, Anja; Andersen, Bjørn Inge Berger; Johnsen, Henry Andreas Øien; Nordøy, Atle Tord; Velsand, Birgit (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2006)
    • Å snakke norsk som andrespråk. Er det bare i språkfag man er flerspråklig? 

      Teig, Vilde Therese; Sørbøen, Torun Rasmussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      I denne masteroppgaven belyses de erfaringer lærere med elever med norsk som andrespråk i klassen fremhever som viktige. Spørsmålene som stilles er hvordan lærerne selv fremstiller sin egen kompetanse for å arbeide med elever med norsk som andrespråk, og hvilke utfordringer de beskriver at de har opplevd i organiseringen av opplæringen av disse elevene. Studien er kvalitativ med en fenomenologisk ...
    • Å sprite, eller ikke sprite? En mikrososiologisk observasjonsstudie av smittevernsrutiner i det offentlige rom. 

      Wiik, Eline Isaksen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-06-22)
      Temaet for denne masteroppgaven er smittevernshåndtering i mikrososiale situasjoner i det offentlige rom ved en helseinstitusjon. Problemstillingen oppgaven ønsker å besvare er «Hvilke uformelle mikrososiale mekanismer påvirker om individer følger opp smitteverntiltakene ved en helseinstitusjon?» Problemstillingen er konkretisert tre forskningsspørsmål for å finne ut hva som skjer i denne situasjonen, ...
    • Å stå alene: Pedagogisk arbeid med barnehagebarn i fosterhjem 

      Skaug, Linda Severine Kolloen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-11)
      Tittel: Å stå alene: Pedagogisk arbeid med barnehagebarn i fosterhjem. Bakgrunn og formål: Barn i fosterhjem kan ha en risiko for en svakere sosial- emosjonell fungering på grunn av omsorgssvikt. Ved 8 årsalder viser barn som ble plassert før 2-3 årsalder mer utagerende og innadvendt atferd. Det er også en risiko for svakere allsidig utvikling. Barnehagen er en arena for tidlig innsats, og det ...
    • Å studere elevers læring gjennom en fokuselev 

      Klemp, Torunn; Nedberg, Audhild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosiale utvikling over tid i praksis (fokuselev). Gjennom undervisning i forkant og underveis får studentene faglig ballast til å observere, forstå og beskrive elevens kompetanse. ...
    • Å ta eierskap. Samisk bygningsrelatert kunst 

      Haugdal, Elin Kristine (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-15)
      I denne artikkelen undersøkes bygningsrelatert kunst i et utvalg offentlige bygninger i Sápmi fra 1960-tallet til i dag, som et bidrag til å skape samisk identitet og tilhørighet. Artikkelen setter søkelyset først og fremst på de permanente kunstverkene som har vært en del av arkitekturen og satt sitt preg på denne, men trekker også inn mer temporære prosjekter. Med drivkraft i samisk selvrepresentasjon ...
    • «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget 

      Bewalitz, Katharina Andersen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      Denne oppgaven handler om norsklæreres praksis og tanker ved bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i videregående skole. Jeg har undersøkt hvilke læremidler og tematikker som tas i bruk, samt hvilke roller enkeltlæreren, skolen og lokalsamfunnet har i disse valgene. Prosjektet bygger på empiri fra fire kvalitative intervju med ulike lærere i videregående skole. Oppgavens teoretiske ramme ...
    • "Å tenkje som en fauel" Med videokamera i utforskning av relasjonsbygging og meningsdannelse mellom menneske og fugl 

      Sundsvold, Bente (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-12-19)
      I artikkelen undersøkes hvordan bruken av videokamera i feltarbeidssituasjonen kan bidra til å utforske og utvikle tilnærminger til relasjonsbyggingen mellom to ulike arter, menneske og fugl. Empirien er hentet fra ærfuglrøkt på Helgelandskysten, og til en kvinnes arbeid med å bygge opp et nedlagt egg- og dunvær. Hun skal venne ville ærfugler (<i>Somateria mollissima</i>) til mennesker, bygge opp ...
    • Å tilpasse opplæringen i arbeidet med muntlige presentasjoner. En casestudie om hvordan lærerne arbeider for å tilpasse arbeidet med muntlige ferdigheter 

      Johansen, Line Hågensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)
      Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvordan lærere tilpasser opplæringen i arbeidet med muntlige presentasjoner. For å svare på problemstillingen min har jeg valgt en kvalitativ tilnærming, med intervju og observasjon som metode for datainnsamling. Observasjonen ble gjennomført i en 4.klasse, hvor jeg fulgte en gruppe på 12 elever. Jeg har vært en observatør i klassen fra ...
    • Å tilrettelegge for jobbnærvær på arbeidsplassen - mer enn å forebygge og redusere sykefravær 

      Gabrielsen, Ruth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-22)
      Denne oppgaven handler om å tilrettelegge for jobbnærvær på arbeidsplassen. Gjennom kvalitative intervju med mellomledere og IA-rådgivere i offentlige institusjoner ønsker jeg å vise at det å tilrettelegge for jobbnærvær er mer enn å bare forebygge og redusere sykefravær. Det handler om å fokusere på gode arbeidsmiljø, sosial integrasjon og å “se” den enkelte. Mellomlederen er ansvarlig for å oversette ...
    • Å tilrettelegge for motivasjon og engasjement. En kvalitativ studie av læreres beskrivelser av motivasjon og hvilke implikasjoner det gir for skoleledelse. 

      Hustvedt, Lasse (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Sammendrag Mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie av motivasjon og engasjement hos lærere. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan kan skoleledelsen legge til rette for motivasjon og engasjement hos lærerne på skolen? Ved bruk av fenomenologisk intervju har jeg intervjuet 6 lærere i ulik aldere. Det teoretiske grunnlaget for studien bygger på selvbestemmelsesteorien ( Ryan og Deci ,1985). ...