"Å mestre skolen er å mestre livet". En kvalitativ studie om hvordan arbeid med elevers selvoppfatning kan fremme livsmestring blant elever i barneskolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15622Dato
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
I denne masteroppgaven belyses forhold som fremstår sentrale i arbeidet med elevers selvoppfatning, med tanke på å skulle fremme livsmestring hos elever i barneskolen. Målsettingen med studien er å bidra til ny og fremtidsrettet forskning på dette fagfeltet, i forkant av fagfornyelsen som gjelder fra høsten 2020. I søken etter sentrale forhold ses det på sammenhenger mellom samfunnets utfordringsbilde og dets betydning for elever i barneskolen.
Studien er kvalitativ med en hermeneutisk tilnærming, og baserer seg på et halvstrukturert fokusgruppeintervju med fire representanter fra et pedagogisk personale. Intervjuet ble analysert gjennom en temasentrert metode, for å utvikle en dypere forståelse av tematikken. Det var flere forhold ved arbeid med elevers selvoppfatning som fremsto sentrale. Studiens resultater vitner om et behov for tidlig innsats og forebyggende arbeid i forhold til elevers selvoppfatning og livsmestring i barneskole - mye på bakgrunn av samfunnets utfordringsbilde. Samtidig virker samfunnets utfordringsbilde å være todelt. På den ene siden vitner tendensene i skolen om en prestasjonsorientert målstruktur, der elever definerer seg selv ut fra egne prestasjoner. På den andre siden ser vi en endring i samfunnet, der sosiale medier har vokst frem og tatt stor del i barn og unges liv. Å styrke elevers selvverd kan med dette se ut til å være et elementært aspekt i arbeidet med elevers selvoppfatning - dette for å gjøre dem i stand til å akseptere seg selv og håndtere medgang og motgang, som en viktig del av det å mestre livet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: