dc.contributor.advisor | Sørensen, Yvonne | |
dc.contributor.author | Pettersen, Martine | |
dc.contributor.author | Johansen, Marte Djupvik | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T10:09:17Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T10:09:17Z | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven belyses forhold som fremstår sentrale i arbeidet med elevers selvoppfatning, med tanke på å skulle fremme livsmestring hos elever i barneskolen. Målsettingen med studien er å bidra til ny og fremtidsrettet forskning på dette fagfeltet, i forkant av fagfornyelsen som gjelder fra høsten 2020. I søken etter sentrale forhold ses det på sammenhenger mellom samfunnets utfordringsbilde og dets betydning for elever i barneskolen.
Studien er kvalitativ med en hermeneutisk tilnærming, og baserer seg på et halvstrukturert fokusgruppeintervju med fire representanter fra et pedagogisk personale. Intervjuet ble analysert gjennom en temasentrert metode, for å utvikle en dypere forståelse av tematikken. Det var flere forhold ved arbeid med elevers selvoppfatning som fremsto sentrale. Studiens resultater vitner om et behov for tidlig innsats og forebyggende arbeid i forhold til elevers selvoppfatning og livsmestring i barneskole - mye på bakgrunn av samfunnets utfordringsbilde. Samtidig virker samfunnets utfordringsbilde å være todelt. På den ene siden vitner tendensene i skolen om en prestasjonsorientert målstruktur, der elever definerer seg selv ut fra egne prestasjoner. På den andre siden ser vi en endring i samfunnet, der sosiale medier har vokst frem og tatt stor del i barn og unges liv. Å styrke elevers selvverd kan med dette se ut til å være et elementært aspekt i arbeidet med elevers selvoppfatning - dette for å gjøre dem i stand til å akseptere seg selv og håndtere medgang og motgang, som en viktig del av det å mestre livet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15622 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | selvoppfatning | en_US |
dc.subject | livsmestring | en_US |
dc.subject | selvverd | en_US |
dc.subject | fagfornyelsen | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | "Å mestre skolen er å mestre livet". En kvalitativ studie om hvordan arbeid med elevers selvoppfatning kan fremme livsmestring blant elever i barneskolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |