Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørensen, Yvonne
dc.contributor.authorPettersen, Martine
dc.contributor.authorJohansen, Marte Djupvik
dc.date.accessioned2019-06-28T10:09:17Z
dc.date.available2019-06-28T10:09:17Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractI denne masteroppgaven belyses forhold som fremstår sentrale i arbeidet med elevers selvoppfatning, med tanke på å skulle fremme livsmestring hos elever i barneskolen. Målsettingen med studien er å bidra til ny og fremtidsrettet forskning på dette fagfeltet, i forkant av fagfornyelsen som gjelder fra høsten 2020. I søken etter sentrale forhold ses det på sammenhenger mellom samfunnets utfordringsbilde og dets betydning for elever i barneskolen. Studien er kvalitativ med en hermeneutisk tilnærming, og baserer seg på et halvstrukturert fokusgruppeintervju med fire representanter fra et pedagogisk personale. Intervjuet ble analysert gjennom en temasentrert metode, for å utvikle en dypere forståelse av tematikken. Det var flere forhold ved arbeid med elevers selvoppfatning som fremsto sentrale. Studiens resultater vitner om et behov for tidlig innsats og forebyggende arbeid i forhold til elevers selvoppfatning og livsmestring i barneskole - mye på bakgrunn av samfunnets utfordringsbilde. Samtidig virker samfunnets utfordringsbilde å være todelt. På den ene siden vitner tendensene i skolen om en prestasjonsorientert målstruktur, der elever definerer seg selv ut fra egne prestasjoner. På den andre siden ser vi en endring i samfunnet, der sosiale medier har vokst frem og tatt stor del i barn og unges liv. Å styrke elevers selvverd kan med dette se ut til å være et elementært aspekt i arbeidet med elevers selvoppfatning - dette for å gjøre dem i stand til å akseptere seg selv og håndtere medgang og motgang, som en viktig del av det å mestre livet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15622
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectselvoppfatningen_US
dc.subjectlivsmestringen_US
dc.subjectselvverden_US
dc.subjectfagfornyelsenen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title"Å mestre skolen er å mestre livet". En kvalitativ studie om hvordan arbeid med elevers selvoppfatning kan fremme livsmestring blant elever i barneskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)